IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Каланик: Uber изоставаше от Waymo и затова наех Левандовски

Бившният главен изпълнителен директор на Uber даде клетвени показания в рамките на мегаделото за кражба на интелектуална собственост

08:45 | 07.02.18 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Каланик пристига за съдебния процес в необичайния за Силициевата долина костюм. <em>Снимка: Getty Images News</em></p>

Каланик пристига за съдебния процес в необичайния за Силициевата долина костюм. Снимка: Getty Images News

Бившият главен изпълнителен директор на Uber Травис Каланик свидетелства в рамките на процеса за технологичните търговски тайни във вторник, че закъснението в развитието на самоходните автомобили на Uber го е накарало да наеме инженера звезда Антъни Левандовски от конкурента си Waymo като част от опитите да настигне конкуренцията.

Каланик, който е известен с комбинативността в работата си, говори тихо на свидетелския стол във федералния съд в Сан Франциско и избягваше да разсъждава пред журито в първите си публични коментари по твърденията на Waymo, че Uber е откраднал технология за автономни автомобили, предава Ройтерс.

Съоснователят на компанията свидетелства по-малко от час и ще бъде разпитан в сряда от адвокатите на Waymo, които дадоха на съд Uber преди една година. Те твърдят, че един инженер от Waymo е изтеглил поверителни документи през декември 2015 г. преди Каланик да го наеме в Uber през 2016 г. 

Десетте съдебни заседатели ще трябва да решат дали документите наистина са търговска тайна, а не общи знания и дали Uber Technologies Inc ги е придобил неправилно, използвал ги и се е възползвал от тях. Решението им ще повлияе на едно от най-големите технологични състезания в Силициевата долина.

Каланик заяви под клетва, че през 2015 г. е останал недоволен от темповете на развитие на Центъра за модерни технологии на Uber - за автономните автомобили. Той каза, че е започнал преговори с Антъни Левандовски, смятан за визионер в автономната технология, докато той все още е работил за Waymo, автомобилното подразделение на Alphabet Inc.

На свидетелския стол Каланик призна, че е „голям фен“ на Левандовски.

„Вижте, исках да наема Антъни, а той искаше да основе компания. Така че аз исках да изляза от тази ситуация, в която той можеше да се почувства като основател, а аз – като негов шеф", каза Каланик.

Според юридически експерти как той ще представи себе си и компанията ще е ключово за изхода от делото.

Въпреки плана на Каланик Uber все още изостава в тази област от конкурентите. 

Когато адвокатът на Waymo Чарлз Верхьовен попита Каланик дали е съгласен, че Google е лидер в индустрията за самоуправляващи се автомобили, бившият изпълнителен директор на Uber заяви: „Мисля, че това е общото усещане в момента".

Левандовски не е ответник по делото, но е в списъка със свидетели на Waymo. Той отказа да отговори на въпроси при предварителното разследване през миналата година, цитирайки конституционните му права срещу самоинкриминиране, а адвокатите на Waymo и Uber заявиха, че очакват той да направи същото, ако бъде призован в съда.

Верхьовен поставя Каланик като основна фигура в случая, като подчертава неговата конкурираща се същност и желанието да спечели на всяка цена. По време на встъпътелните изявления в понеделник адвокатът заяви, че конкурентният натиск в сектора е толкова голям, че Каланик е решил, че „победата е по-важна от спазването на закона". 

Спорът между компаниите завладява Силициевата долина и може да помогне да се определи кой ще излезе на преден план в бързоразвиващата се сфера на автономните автомобили.

Чрез своята доминираща личност, тенденциите на микроорганизацията и широкия контрол над компанията чрез собственост върху акции и права за управление Каланик в голяма степен изгради Uber по собствения си имидж. Той управляваше придобиването на Otto от страна на Uber през 2016 г. - основаната от Левандовски компания за автономни камиони, и го назначи начело на автономния бизнес на Uber. 

В един момент на Каланик бяха показани записи от друг изпълнителен директор на Uber, който е изложил убежденията на Каланк за сделката с Otto. Според записките Каланик е казал, че някои цели от сделката с Otto са „сочни“, както и че се съдържа "IP", което означава интелектуална собственост.

Запитан, дали някога е класифицирал залога от сделката като „сочен“, Каланик заяви, че не си спомня. „Това е термин, който ползвам понякога“, заяви той.

Каланик също така заяви, че не може да си спомни назоваването на "IP" като цел. Верховен попита дали Каланик знае, че тази „интелектуалната собственост" се отнася до имущество, което принадлежи на някой друг. Каланик отговори утвърдително.

Uber купи Otto около три месеца след публичното стартиране на компанията. 

Каланик заяви, че е обещал на Левандовски и неговия екип стимули за близо 600 млн. долара, ако се минат определени технически етапи при развитието на системите за самоуправление на автомобилите.

Очаква се Каланик да бъде разпитан и за тайни срещи и размени на съобщения, които е осъществил с Антъни Левандовски, започвайки през 2015 г., докато инженерът все още е бил част от Google, и как е реагирал няколко месеца по-късно, когато Левандовски му е съобщил, че има твърди дискове, съдържащи интелектуална собственост от бившия си работодател. Каланик и Левандовски не са обвиняеми в съдебния процес на Waymo.

В предварителното изслушване Каланик заяви, че е казал на Левандовски да се консултира с адвокатите на Uber. Той е казал, че петте диска съдържат конфиденциален изходен код на Google и софтуер за самоуправление на автомобили и че ги е унищожил, след като Каланик му е казал да „направи това, което е трябвало да направи" с тях.

Каланик остана извън общественото внимание, след като бе принуден от инвеститорите да подаде оставка през юни. Напускането му последва няколко месеца, изпълнени със скандали, включително и публично обвинение за сексуален тормоз, което предизвика вътрешно разследване и доведе до уволнение на повече от 20 служители, съдебни дела и федерални проверки. Това накара акционерите да поставят под въпрос неговите лидерски способности. Той остана член на Борда на директорите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:12 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още