Американската услуга за споделено пътуване Uber и руската интернет компания Яндекс възнамеряват да засилят сътрудничеството си в Русия, предава DPA.
Яндекс е лидер на пазара в търсенето в интернет в Русия и с Yandex.Taxi предлага собствена онлайн услуга за таксита.
Според съобщения в медиите в съвместното предприятие с Uber Яндекс ще има мажоритарен дял от 59,3%, а услугата ще бъде активна в около 127 руски града. Клиентите ще могат да използват приложението си за Uber или Яндекс за извършване на трансакции. Директорът на Yandex.Taxi Тигран Кудавердаян ще стане главен изпълнителен директор на съвместното предприятие.
Сътрудничеството с бившия руски конкурент може да бъде класифицирано като частичен успех. Споразумението също така показва, че Uber вече ще разчита на по-малко агресивна политика за разширяване в чужбина. Бързо разрастващата се американска компания попадна само през тази година в различни кризи, най-скорошната от които бе прикриването на масова кражба на данни на 50 млн. клиенти. Хакерите са откраднали данни за пътници и шофьори през 2016 г.
Междувременно точно този хакерски скандал може да доведе до по-ниска оценка и по-ниска инвестиция от страна на японския конгломерат SoftBank Group Corp., предава Wall Street Journal. Oчаква се през седмицата японците да подадат офертата си за вложения в стартъпа.
Решението на Uber да замълчи за нарушението на личните данни през миналата година увеличава перспективата, че инцидентът може да засегне офертната цена на SoftBank. SoftBank е научила за хакерската атака преди месец, което може да е променило оценката за акциите на Uber, казват хора, запознати с въпроса.
Някои инвеститори и наблюдатели твърдят, че пробивите в сигурността стават толкова рутинни, че не трябва да се отразяват на оценката на компаниите, въпреки че през тази година поредицата от скандали с Uber даде на акционерите сериозно основание да поставят под въпрос какво следва.
Група инвеститори, начело на които е SoftBank, планира да купи през следващите дни поне 14% от компанията от съществуващите акционери чрез търгово предложение при сериозна отстъпка, както и чрез директна инвестиция от поне 1 млрд. долара при сегашната оценка от 68 млрд. долара. Групата инвеститори включва и Dragoneer Investment Group и General Atlantic.
SoftBank преговаря от седмици с борда на директорите на Uber, за да задвижи сделката, докато някои големи инвеститори са заявили, че ще се откажат, ако оценката е твърде ниска. Бившият главен изпълнителен директор Травис Каланик, който държи около 10% от акциите на Uber, посочи, че няма да продава акции в рамките на търговото предложение, докато Benchmark Capital обмисля дали да не продаде част от своите 13% от акциите.
Говорител на Каланик отказа да коментира темата, както и Benchmark Capital.
Японската фирма все още не е определила цена, съобщава пред WSJ източник, запознат с въпроса, въпреки че разговорите между консорциума на SoftBank и инвеститорите на Uber през последните седмици се движдат на стойност около 50 млрд. долара. Докато отстъпката е обичайна при т.нар. вторични продажби, някои инвеститори също споменават като причина и сътресенията в компанията през последната година.
SoftBank иска да предложи най-ниска цена, а инвеститорите и членовете на борда настояват за по-висока оценка. Твърде сериозната отстъпка рискува да отблъсне потенциалните продавачи и да застраши търговото предложение, което ще бъде валидно в продължение на 20 работни дни. SoftBank може да опита отново на по-висока цена, ако първоначалният ѝ опит не успее.
В интерес на Uber е да сключи сделка. През октомври Бордът на директорите прие редица корпоративни структурни реформи, които ще влязат в сила само ако консорциумът на SoftBank достигне праг от 14% от акциите. Реформите включват отнемане на правата за супервот на ранните инвеститори, които им дават множество гласове на акция, както и разширяване на членовете на борда с шестима до 17 директори. SoftBank ще получи две от новите места.
Като част от тези мерки Uber също определи краен срок до 2019 г. за осъществяване на първичното си публично предлагане.