От над десетилетие Черният петък, денят след празника на Деня на благодарността в САЩ, е най-големият ден за пазаруване в Америка и се превърна постепенно в символ на възможностите и излишъка. Но съвременните пазарни тенденции затрудниха призивите на търговците за участие в Black Friday. Търговците на дребно предлагат изгодни оферти вече в продължение на целия уикенд или дори повече дни, коментира Bloomberg. A и други празници за пазаруване сега се състезават за най-голямата корона на шопинга.
През миналата година онлайн пазаруването в САЩ по време на Деня на благодарността и Черния петък бе с около 18% по-високо, отколкото през 2015 г. Това е продължителна тенденция за преминаване на сделките в интернет. 2015 г. маркира годината, в която за първи път онлайн пазаруващите надминаха по брой купувачите в магазините през уикенда от четвъртък до неделя. А трябва да се има предвид, че големите вериги Wal-Mart, Target и Best Buy са работили в Деня на благодарността.
За търговците един удължаващ се Черен петък има за цел да убеди клиентите да отворят портфейлите си възможно най-отрано в коледния сезон, а уикендът все още представлява 10-15% от продажбите през почивни дни.
Средната стойност на сумата, която американските купувачи са похарчили онлайн и офлайн през този уикенд през 2016 г., възлиза на само 289,19 долара в сравнение с 299,60 долара през 2015 г., а други големи дни за пазаруване също „крадат“ от славата.
Китайската компания Alibaba превърна чудноватия празник на 11 ноември Single's Day (Денят на самотните сърца) в бизнес за 25 млрд. долара - само онлайн. А Amazon Prime Day, който се проведе за пръв път през 2015 г., за да отбележи 20-годишнината на онлайн търговеца на дребно, генерира около 1 млрд. долара за Amazon.com Inc. на 11 юли – почти половината от общите продажби онлайн на Черния петък през 2016 г.
Никой не е напълно сигурен откъде идва името „Черен петък“. Някои историци проследяват връзката с полицията във Филаделфия, за която се твърди, че е измислила през 1961 г. името, за да оправдае жестокия трафик. Градски митове твърдят, че името значи първия ден от рентабилността на търговците на дребно всяка година. Не вярвайте: през повечето години търговците на дребно са излезли на печалба много преди четвъртия петък на ноември. Въпреки това последните два месеца представляват около 20% от годишните приходи в бранша.
Неофициалният старт на сезона за пазаруване през почивните дни от години се дава все по-рано. През 2012 г. много магазини са отворили врати в полунощ на Деня на благодарността, а преди това рано сутрин са използвали големи рекламни карета, за да примамят клиентите в магазините си. През годините ставахме свидетели на сцени на боричкане на тълпи и дори на смъртен случай.
Онлайн продажбите сега също са свидетели на силен тласък. През 2005 г. търговците на дребно въведоха термина "Кибер понеделник", за да опишат скока в покупките в интернет през първия работен ден след Деня на благодарността от хора, които са прекарали уикенда в сърфиране на сайтовете на магазините. Търговците на дребно в редица страни - от Бразилия до Франция, също започнаха да предлагат изгодни сделки за "Черния петък". А сега явлението е почти глобално.
Вижте и гостуването на Стефана Здравкова, директор на eMAG.bg, в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.