Alibaba и JD.com насочват битката си за разходите на потребителите към всичко от сезонните деликатеси до луксозните марки, докато китайските гиганти в сферата на електронната търговия се подготвят за Деня на самотните сърца в азиатската страна, пише Financial Times.
Събитието се провежда на 11 ноември и се е превърнало в анти Свети Валентин ден. Това е и най-голямото събитие в търговията на дребно за годината. През миналата година купувачите са похарчили 18 млрд. долара на този ден или три пъти повече от похарчените 5,9 млрд. долара в рамките на Черния петък, Кибер понеделника и Деня на благодарността в САЩ взети заедно.
Денят е един от най-големите двигатели на китайската икономика. Потребителите са похарчили 750 млрд. долара онлайн миналата година. Goldman Sachs прогнозира, че сумата ще се увеличи двойно до 1,7 млн. долара до 2020 г. Китайските потребители са отговорни за близо половината от цялото онлайн пазаруване според eMarketer.
JD.com се опитва да се бори с Alibaba. Последната има близо 500 млн. потребители, което е почти два пъти спрямо тези на JD.com (258 млн. души). За целта JD.com сключва сделки за споделяне на данни с някои от най-големите китайски технологични групи.
Сред тях се нареждат Tencent, Baidu, Sogou и NetEase. JD.com е сключила около 50 подобни споразумения, които ѝ позволяват да тарегира директно отделните потребители. Така например, ако някой чете новини, свързани с малки деца в Toutiao, той може да вижда реклами с памперси.
Освен това и двете компании предлагат субсидии на търговци и куриери. Логистичното звено на Alibaba Cainiao похарчи 226 млн. долара за целта, а се твърди, че JD.com е дала повече.
Същевременно платформите се съревновават за най-добре представящите се търговци, като ги привличат с различни намаления и позициониране на уебсайтовете им. Твърди се, че тази година 40 важни марки са се отказали от JD.com, за да продават ексклузивно в магазините на Alibaba.
Въпреки че се очаква Alibaba да надмине значително продажбите от миналата година на същия ден, „цифрата не е основната цел“, коментира Джейсън Динг, партньор в консултантската компания Bain & Co.
Спорните критерии за измерване на продажбите в деня са обект на отдавна продължаваща проверка на Американската комисия за ценните книжа и борсите. Анализаторите също поставят под въпрос данните, като предполагат, че те са били завишени, което е свързано с практиката на търговците да изпращат празни пратки, за да се изкачат в класацията.
Динг посочва насочването на Alibaba от електронната търговия към „новата търговия на дребно“ - комбинацията от онлайн и офлайн пазаруване. „Това ще бъде новата тенденция, така че 11.11 в оригиналния му формат вече няма да е актуален“, коментира той.
Повече новини за технологии можете да научите от видеото на Bloomberg TV Bulgaria.