Българската столица София направи сериозна крачка напред в развитието си като умен град и има реален шанс да се нареди сред световните интелигентни градове като Ню Йорк, Амстердам, Барселона и Хелзинки. Това е възможно благодарение на пускането на новата мрежа LoRa – технология за изграждане на безжични комуникационни мрежи от нов тип, които осигуряват свързаност между всякакъв тип обекти, давайки им възможност да комуникират помежду си бързо и ефективно и без необходимост от СИМ карти.
LoRa (Long Range) е технология, използваща радиочестотен спектър в под-гигахерцовия диапазон (863 - 870 MHz за страните от Европейския съюз) за комуникация с ниска мощност между много на брой устройства - сензори и базови станции, които са разположени върху обширна територия. Тази технология покрива изискванията по отношение на т. нар. "интернет на нещата" (Internet of Things). А те са - сигурна двупосочна комуникация, мобилност и услуги, свързани с локализация. И всичко това се случва с изключително нисък разход на енергия – LoRa позволява батерията на всяко едно от устройствата, комуникиращи си в мрежа, изградена по тази технология, да бъде експлоатирана до 10 години.
В София мрежата е изградена от VIVACOM в технологично партньорство с Nokia.
Днес всички големи градове са изправени пред много и различни предизвикателства. Така например сериозен проблем за българската столица е застаряването, защото 33% от живеещите в София са на възраст над 55 години, а 8,5 на сто нямат здравни осигуровки. Друг сериозен проблем пък е все по-големият трафик и задръствания. Според някои изчисления работещите софиянци прекарват 23% от времето си, отивайки до работните си места и връщайки се вкъщи. Данните съобщи Марк Жадул, старши вицепрезидент и глобален маркетинг директор на Nokia, като поясни, че LoRа може да помогне тези проблеми да се решат или поне смекчат значително.
„Един град може да е само толкова умен, колкото умни са жителите му“, подчерта пред Investor.bg Жадул, имайки предвид, че най-важната задача в това направление е всяческото улесняване на живота на гражданите. По думите му всичко това означава, че градските администрации трябва да инвестират повече и в образование, както и в нови приложения, които обаче да са подходящи за населението и нуждите му. Освен това според него нито един единичен играч на пазара не може да постигне сам изграждането на умен град, което води до нуждата от открито и свободно споделяне на знания и данни.
LoRa е само една от възможностите за превръщането на столицата ни в интелигентен и устойчив град, а умните решения за управление на процесите в града и бизнеса са многобройни. В България подобен проект ( "Изграждане на безплатна градска мрежа за свързани устройства") освен в София е стартиран и в Стара Загора.
Община Стара Загора ще съфинансира проекта, като мрежата е базирана на LoRa WAN протокола, използван от The Things Network. Свързването на практически неограничен брой умни устройства ще се случва благодарение на антените, които се използват за тази технология - те са с голям обхват, достигащ над 20 км при добри условия. Ще бъдат разработени и приложения, които чрез изградената мрежа ще могат да бъдат използвани от всякакви умни устройства.
Общата стойност на проекта "умен град" е едва 8930 лв., като финансовата подкрепа от страна на Община Стара Загора е 47,3%. Останалата част е осигурена от собствени средства на сдружението с нестопанска цел ZaraLab - Стара Загора, а първоначалната продължителност на проекта ще е 3 месеца след изграждането на мрежата.
„Въпреки че днес Internet of Things е осезаема реалност, ние смятаме, че това е едва началото на изключително значима технологична и бизнес трансформация. Визията на Nokia за следващата стъпка към т. нар. „програмируем свят“ предвижда една ултрасвързана среда, в която огромен брой взаимно комуникиращи си устройства са обвързани с интелигентност, построена върху огромни масиви от информация. Тя ще допринесе за автоматизиране, опростяване и подобряване на човешкия живот в много области като умните градове например. Те, от своя страна, ще направят живота в урбанизираните региони по-умен, по сигурен и по-устойчив“, пояснява от своя страна Мартин Богоев, управляващ директор на Nokia Networks за България, в прессъобщение.
„България е 9-та в света и 6-та в Европа по скорост на 4G мрежата, изпреварвайки държави като Англия, Франция и Германия. Имаме всички предпоставки да се наредим и сред първите, които превръщат градовете си в умни и свързани еко системи в полза на хората“, поясни пък в своята презентация пред журналистите Радослав Златков, главен технически директор на VIVACOM.
Сред възможностите, които LoRa дава, са:
- интелигентни системи за паркинги, които показват на водачите най-близкото свободно място за паркиране и ги навигират до там;
- интелигентно осветление, даващо по-голяма сигурност за гражданите, както и спестяване на разходи за електроенергия на общините;
- контрол на качеството на въздуха;
- ефективно управление на контейнерите за смет;
- дистанционно и интелигентно отчитане на водомери, електромери и други измервателни устройства за бита.
Очаквайте интервю с Марк Жадул, старши вицепрезидент и глобален маркетинг директор на Nokia, в предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria тази събота, от 19,30 часа.
преди 7 години София направи крачка напред към превръщането си в умен град - което логически означава, че в момента е едно тъпо място за живеене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години София направи крачка напред към превръщането си в умен град - което логически означава, че в момента е едно тъпо място за живеене. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Фъца е изкукала съвсем. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Поредната Глупост, за харчене, харчене........, както копчетата по светофарите / за пешеходци/, както новите кръстовища - Сточна гара, Лъвов мост, Руски паметник, Петте кьошета /след ремонта/ и т.н.Едва ли, г-н Марк Жадул знае, че като отидеш до свободното парко място, което ти показва системата, ще установиш, че е запазено с два стола от съседното заведение, защото чакат зареждане. И хората са си прави, защото не знам, колко са здравно осигурени в София, но със сигурност има поне 12-15 % инвалиди, защото навсякъде е пълно с инвалидни места, но места за товаро-разтоварна дейност няма / както е в Европа /. Г-жа Фандъкова вместо да се чуди за каква глупост да харчи - като последната е гумените ограничители за велоалея по платното, които освен, че пречат на всичко движещо се, в крайна сметка, ще просъществуват до минаването на първия снегорин /по скоро да завали сняг/ - то същата да вземе да се замисли и да направи, нещо просто, функционална и евтино, до изборите! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Проблемите на София са свързани с корупция, на това никоя технология не може да отговори... отговор Сигнализирай за неуместен коментар