Американската технологична компания Google на Alphabet Inc. стана последният засега технологичен концерн, който разкрива, че свързани с Русия акаунти са използвали рекламната мрежа за намеса в кампанията за президентските избори през 2016 г. в САЩ.
Служители на Google са открили разходи за по-малко от 100 000 долара, свързани с руски акаунти за реклами, насочени към разпространение на дезинформация, подобни на тези, разкрити по-рано от Facebook Inc., твърди източник, запознат с разследването, пред Bloomberg. Google все още определя дали рекламите са били свързани с акаунти за разпространение на дезинформация или става дума просто за руски фирми, искащи да рекламират в платформите. Информацията се появи първоначално във Washington Post.
Разследването на Google разкрива, че компанията може да не е била пощадена от дейността, за която по-рано докладваха и Facebook и Twitter Inc. Във Facebook руските акаунти, някои от които свързани с обвързвана с Кремъл "ферма за тролове", са създавали групи и страници, за да разпространяват раздразнителни мнения по въпроси като движението "Black Lives Matter ", неверни данни за имиграцията и контрола над оръжията. Twitter "ботове" и други профили са популяризирали подобни публикации и в тази мрежа.
В Google разследващите са насочили усилията си към услуги като YouTube и Gmail, съобщи Bloomberg през миналата седмица. Разследването на Google показва, че руската активност е засегнала YouTube, най-големият портал за дигитални видеоклипове в света, както и основните рекламни системи в търсачката на Google.
Концернът, който по-рано заяви, че не намира доказателства за свързана с Русия дейност на своя сайт, е стигнал до сегашните си заключения, след като е прегледал данните от Twitter, твърдят запознати с разследването източници. Google е свързал руските акаунти в Twitter с тези, които са купили реклама на собствените ѝ уеб сайтове, казва източникът. Самата Twitter заяви, че е открила руски акаунти, като ги е свързала с акаунтите, които Facebook откри.
„Ще предприемем по-задълбочен преглед, за да разследваме опитите за злоупотреби с нашите системи, ще работим с разследващите и други компании и ще оказваме помощ при текущите запитвания", заяви говорителка на Google пред Bloomberg.
Комисиите в Конгреса, разследващи намесата на Русия в президентските избори през миналата есен, призоваха трите технологични компании да дадат показания по тази тема на 1 ноември.
В началото на септември най-голямата в света социална мрежа обяви, че на прага на американските избори за президент през есента на 2016 г. от Русия са били пускани хиляди реклами с политически послания. Много от тях са пускани от 470 неавтентични акаунта, които междувременно вече са закрити. Рекламите на стойност 100 000 долара, пускани между юни 2015 г. и май 2017 г., не са подкрепяли един конкретен кандидат. Вместо това са били тематизирани поларизиращи гледни точки в областите имиграция, расов произход и права на хомосексуалистите.