Евродепутатите гласуваха да забранят търговци на онлайн услуги да се отнасят по различен начин към потребителите, в зависимост от това къде живеят, и разшириха законопроект, за да включат в него музикални стрийминг услуги като Spotify и iTunes, предава Ройтерс.
Слагането на край на т.нар. геоблокиране е приоритет за Европейската комисия (ЕК), докато тя се опитва да създаде единен пазар за дигитални услуги в блока от 28 страни, но много индустрии твърдят, че определят цените си спрямо специфичните отделни пазари.
Вотът, даден във вторник, означава, че Европейският парламент (ЕП) може да започне преговори със страните членки на ЕС, за да се стигне до сделка за предложение, което след това да се превърне в закон.
Въпросното предложение, което ще се отнася до уебсайтове за електронна търговия, като Amazon, Zalando и eBay, както и за услуги, предоставяни на определени локации, забранява на онлайн търговците на дребно автоматично да пренасочват клиентите към уебсайтове за конкретната страна без тяхното съгласие.
Amazon вече направи своя сайт за електронна търговия достъпен за потребителите из цяла Европа и твърди, че 98% от нейните продукти се предлагат и на купувачите от всяка европейска страна.
В сферата на книгоиздаването и музикалната индустрия членовете на ЕП гласуваха да включат защитаваното с авторско право съдържание, като музика, игри, софтуер и електронни книги, в закона. Това ще означава, че музикални стрийминг услуги, като Spotify и iTunes, няма да имат възможност да пречат на френски потребител например да си купи по-евтин абонамент в Хърватия.
Музикалната индустрия посочва, че разширяването на забраната за геоблокиране до съдържание, защитено с авторски права, може да доведе до негативен ефект, до покачване на цените на места, където сега таксите на тези услуги са по-ниски.
Съгласно новото предложение потребителите ще имат възможност да купуват стоки онлайн, дори и търговецът на дребно да не доставя до страната им. Търговците няма да бъдат принудени да доставят стоките си навсякъде, така че италианец, който купува телевизор от германски уебсайт, ще трябва сам да уреди доставката или да вземе сам продукта.
Освен това потребителите ще могат да се възползват от по-добри цени за наемането на автомобили, хотелски стаи или музикални фестивали при купуването на билети от други страни, след като преди уебсайтовете ги пренасочваха към местната версия.