Евън Шпигел може с право да се чувства истински пионер на Силициевата долина. 26-годишният успява заедно със своя партньор Боби Мърфи да направи това, което много малко основатели на компании могат да претендират: с функцията Stories той създаде истински подпис за Snap - функция, която ще бъде завинаги свързана като търговска марка със Snapchat.
Уникалната способност на Snapchat да документира ежедневието възможно най-пълно с фото и видео откъси помогна на Snap не само за първичното публично предлагане, което доведе до оценка от 40 милиарда долара, но също така събуди интереса на втората най-ценна интернет компания в света.
В действителност главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг е фен на Snapchat от самото начало на компанията. От 2012 г. основателят на Facebook се опита да придобие компанията неколкократно – безуспешно, както е ясно. А щом не може да получим нещо, нека го бием. Така звучи социал-дарвинистичната формула на Силициевата долина – едва ли друг икономически метрополис има подобна доктрина, коментира актуалната тема в рубриката WhatsApp съводещият на UpDate Бойчо Попов.
Така че Зукърбърг първоначално се опита да се противопостави с плахи опити, които обаче се провалиха сериозно: първо се сгромоляса приложението Poke, а след това, преди две години, прекият опит за копиране на Snapchat с независимо приложение, наречено Slingshot, бе истинска катастрофа.
С дъщерната си компания за споделяне на снимки Instagram през миналото лято Facebook постигна изненадващ успех – то директно копира функцията Stories.
Експериментът отчете феноменален успех: само за пет месеца след внедряването на новите функции Instagram привлече 150 млн. нови активни потребители - и по този начин почти настигна Snapchat. А растежът на потребителите в Snapchat се стабилизира след старта на Instagram и вероятно коства по-високата оценка на борсата на Snap.
Но атаката от страна на Instagram все още не беше достатъчна за Зукърбърг. За да отрови живота на Snapchat преди IPO-то, Facebook пусна няколко дни преди първичното публично предлагане подобна на Stories фунцкия в WhatsApp. Потребителите могат също да споделят с приятелите си редактирани и филтрирани снимки и видеа в WhatsApp.
Дори самият Facebook става междувременно все по-Snap-оподобен. Не само защото в приложението си Messenger вече предлага анимирани стикери и функции за редактиране, а защото експериментира от есента с новата си функция за снимане, в която са вградени маски и филтри, нещо отдавна познато за аудиторията на Snap.
Но пикът дойде през март. Новата функция Messenger Day, с която сега и Facebook копира любимата функция на Sna – Stories. Новата пионерска стъпка социалната мрежа обяви с разширението на функциите за снимки, която сега ще прави още по-лесно споделянето на снимки и видео – чрез новите Stories, които са вградени директно в приложението на Facebook над новинарските емисии. Многобройни ефекти като маски, рамки и интерактивни филтри могат да се прилагат към снимки и видеоклипове – идеална стръв за младата целева група.
И така - през тази седмица Facebook пусна три функции, подобни на такива, които предлага и Snap. Това е четвъртият път, в който Facebook клонира функции на Snapchat за по-малко от година.
Голямото предимство на Facebook е, че социалната мрежа може да достигне до потребители извън онзи относително тесен демографски кръг на Snap и да им покаже функции, които може би никога не са опитвали. Но от друга страна – онова, което работи в Snapchat, не е задължително да сработи и във Facebook.
„Sometimes there are just no words“ (Понякога просто няма думи), се казва в PR клипа за новата функция на Facebook. Така е, и ние оставаме безмълвни пред упоритостта на социалната мрежа да убие конкуренцията си, като я копира. Може само да стискаме палци все пак да не успее. В името на справедливостта.
Изминали издания на UpDate гледайте тук.
Следете UpDate и във Facebook.
Вижте повече в материала на Bloomberg TV Bulgaria!