EBay ще приложи метод, ползван за пръв път в Русия, в други 120 страни и райони, за да засили трансграничните си продажби. Чрез инициативата онлайн платформата за търговия иска да се върне към растеж, изправена пред конкуренцията от Amazon и Alibaba, коментира Bloomberg.
На много места EBay все още се ползва основно за местни обяви: американците продават предимно на американци, британците - на британци. Преди няколко години обаче местният ръководител на Ebay в Русия осъзнава, че руснаците използват сайта основно за трансгранична търговия. Така Иля Кретов изменя софтуера, за да позволи на продавачите по-лесно да таргетират чужденци, а това води до 50-процентов ръст на износа от руснаци през последната година. Сега EBay го натоварва с отговорността да повтори постижението в 120 страни.
„На повечето развиващи се пазари, където нямаме локални сайтове, проникването на глобалните играчи в електронната търговия е значително спрямо интернет потребителите – това е добър източник на растеж“, казва Кретов в интервю от Москва.
Разширяването е жизнено важно за EBay, коятo изостава зад лидера в индустрията Amazon.com и Alibaba по растеж през последните години. Базираната в Сан Хосе, Калифорния, компания иска трансграничната електронна търговия да се засили в развиващи се страни, както се случва в Китай, където потребителите водят на глобално ниво при поръчката на стоки директно от търговци в чужбина.
Макар че руските потребители обикновено купуват електроника – например умни часовници и аксесоари за камери GoPro, търговците в страната продават неща като блесни за риболов и колекционерски оловни войници за 30 долара на купувачи в САЩ и Западна Европа, сочи EBay.
Сега Кретов ще бъде отговорен за Африка, Близкия изток и по-голямата част от Европа, без големите развити пазари като Великобритания, Германия, Франция и Италия, където EBay вече е популярно място за търговия.
Екипът на EBay вече е започнал работа, за да повиши продажбите в няколко десетки страни. Това включва въвеждането на софтуер, наречен EbayMag, който позволява обявите да бъдат показвани на други езици, така че търговците могат да отбелязват страни, където искат стоките им да бъдат предлагани. EBay може да се разшири без много средства на нови пазари, тъй като за разлика от Amazon няма нужда да строи складове и центрове за доставка, казва Кретов.
Компанията получава лъвския си пай от продажбите си от международни пазари, като Великобритания, Германия, Австралия и Корея, както и от трансграничен бизнес от Китай, но САЩ все още формира около 43% от приходите.
В Русия EBay има около 3 млн. месечни потребители, сочат данни на аналитичната компания Mediascope. Това не е много в сравнение с общия брой на интернет потребителите от около 80 млн. души. След като не успява да се превърне в популярна местна платформа за търговия, Ebay се фокусира върху трансграничните продажби като нишов играч, казва Фьодор Вирин, съосновател на аналитичната компания Data Insight.
Въпреки това Кретов и EBay имат от какво да се възползват, докато се опитват да копират руския подход за растеж на други пазари.
„Реално сме единствената платформа за търговия, която позволява на търговците от развиващите се пазари да продават на глобално ниво, давайки им достъп до най-интересните пазари от гледна точка на търсенето, като САЩ и Западна Европа“, казва Кретов.