93,7% от предприятията с 10 и повече служители използват компютри, като при големите предприятия с 250 и повече заети лица относителният дял достига 100%, а броят на компаниите с профили в социални мрежи расте. Това показва изследване на НСИ, проведено през 2016 г.
Високоскоростният, надежден и непрекъснат интернет достъп е основна необходимост за предприятията и през текущата година - 91,3% от тях са били в постоянна връзка с глобалната мрежа. Предприятията основно използват DSL или друг вид фиксирана широколентова интернет връзка (72,2%), а 41,2% от тях имат мобилна широколентова връзка.
Максималната скорост за изтегляне на данни също нараства и повече от половината от предприятията, които използват фиксирана широколентова интернет връзка, разполагат със скорост по-висока от 30 Mbps.
През 2016 г. 29,7% от заетите са използвали компютър ежедневно за изпълнение на служебните си задължения, а на 25,8% от работещите е осигурен достъп до интернет.
Все повече предприятия предоставят преносими устройства на своите служители. През тази година 8,6% от заетите лица в предприятията са използвали преносими устройства за служебни цели.
Повече от половината от предприятията (50,7%) разполагат със собствен уебсайт, като най-голям е техният дял при компаниите с 250 и повече заети лица (86,3%). На своя уебсайт предприятията основно предоставят информация за предлаганите стоки и услуги (81,4%), поставят връзка или препратка към профила си в социална медия (31,1%), както и предлагат възможност за онлайн поръчки или резервации на стоки или услуги (25,9%).
Най-активно налагат своето присъствие в мрежата предприятията от секторите „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (88,4%) и „Професионални дейности и научни изследвания“ (73,2%), а най-малко се възползват от тази функционалност предприятията от сектор „Транспорт, складиране и пощи“ - 37%.
Почти една трета от предприятията (31,7%) използват различни видове социални медии, за да развиват дейността си и да разширяват своето интернет присъствие. Най-популярни са социалните мрежи (Facebook, LinkedIn, Google+), в които 45,9% от предприятията с 250 и повече заети лица поддържат свой профил (38% през 2015 година).
Големите компании са най-активни и при използването на уебсайтове за споделяне на мултимедия (VBox7, YouTube, Flickr, Picassa, SlideShare и др.) с дял от 18,4%, докато при малките предприятия с 10 - 49 заети лица относителният дял е едва 7,3%.
През 2016 година 18,7% от предприятията са избрали да включват в своите стратегии реклама по интернет чрез рекламни банери в търсачки, социални медии или на други уебсайтове, позиционирана реклама и т. н. Най-висок е относителният дял при средните и големите предприятия, съответно 26,1 и 27,1%.
Анализ на големи данни (Big Data)
Терминът „големи данни“ се отнася за големи количества от различни видове данни, произведени с висока скорост от голям брой различни източници. Чрез използването на статистически техники и специализиран софтуер суровите „големи данни“ се превръщат в ценна информация, която помага да се разработят стратегии за подобряване на продуктите и увеличаване на продажбите.
През 2016 г. в изследването е включен специален модул за използването на „големи данни“ от предприятията. 7,2% от предприятията извършват анализ на „големи данни“, като най-активни са големите предприятия с 250 и повече заети лица (23,1%).
Основният източник на данни за анализ, който използват предприятията, са данните за местоположението при използването на преносими устройства (66.5%). Данните на предприятието от смарт устройства или сензори, както и данните, генерирани от социални медии, се използват за анализ от съответно 32,4 и 31,7% от предприятията. За анализа на „големи данни“ по-голямата част от предприятията ангажират собствени служители (83,1%).
ИКТ специалисти
Спрямо предходната 2015 г. тенденцията в наемането на ИКТ специалисти в България се запазва и всяко пето предприятие (19,9%) има заети лица, чиято основна работа е да разработват, експлоатират или поддържат ИКТ системи и софтуерни приложения. Големите компании с 250 и повече заети лица предлагат най-много работни места за ИКТ кадри (61,1%), докато при малките предприятия с 10 - 49 заети лица относителният им дял е едва 16,2%.
Електронните умения вече са задължително изискване за работещите, но едва 7,9% от работодателите осигуряват някакъв вид обучение, за да повишават квалификацията на служителите си в областта на ИКТ.
През предходната календарна година 8,9% от предприятията са наели или са се опитали да наемат ИКТ специалисти, като 39,2% от тях са изпитали трудности при намирането на подходящи кадри.
Електронна търговия
Данните от проведеното през 2016 г. изследване показват, че през предходната календарна година 8,6% от предприятията продават своите продукти и услуги онлайн.
Голяма част от тях (40%) предлагат на клиентите възможност да заплащат покупките си онлайн чрез кредитна или дебитна карта, директен дебит или чрез система за електронни разплащания. Най-много продажби са осъществени към крайни клиенти (74,2%), но немалко предприятия предлагат своите продукти и услуги на други предприятия или на държавни институции (57,6%).
Предприятията срещат сериозни пречки пред осъществяването на електронна търговия, тъй като при голяма част от тях продуктите или услугите не са подходящи за продажба по интернет (60,8%), а 26,9% считат, че разходите по внедряване на уеб продажби биха били прекалено високи в сравнение с ползите.
През 2015 г. 10,7% от предприятията са осъществили покупки онлайн, като най-активни при използването на електронна търговия за подобряване на своя бизнес са големите предприятия, 22,1% от които извършват покупки по интернет, а 17,4% продават стоки или услуги онлайн.