IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Предизвикателствата пред онлайн магазините

Форум от специалисти и предприемачи обсъди актуалното състояние на сектора в България

15:18 | 02.12.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

При небивала досега активност 104 участници и лектори обсъждаха изпълнението на поръчки, подготовката и доставката на пратки, обслужването на клиенти, платежните системи в бранша, както и станалата популярна напоследък безналична търговия, известна като „дроп-шипинг“. Tова се случи в рамките на практически семинар на Националната конференция за електронна търговия, съобщават от организацията.

Силен интерес предизвика платформата, представена от Максим Гасумянц от Reworker.bg, която чрез програмни и технически средства (т.нар. тарификатор), позволява на онлайн търговците да вградят в сайта си повече от една куриерска компания и да автоматизират изготвянето на цялата документация по изпращане на стоките.

Собственикът на Get.bg Теодор Павлович разказа за несъответствията в обмена на информация с над 500 доставчика на онлайн магазина, които понякога обявяват несъществуващи количества стоки. При много от тях е възниквала нужда от анулиране на поръчки или предоговаряне с клиентите заради неточни оферти.

Орлин Радев, създател на платформата farmhopping, през която повече от 100 ферми и доставчици предлагат натурални хранителни продукти, сподели как при тях се осъществява логистиката, доставките и изпълнението на поръчките – чрез собствени технически и софтуерни решения – включително и чрез посредничеството на т. нар. кооперативи.

Темата за продажбата и доставките на хранителни стоки бе доразвита от Иван Александров, основател на онлайн супермаркета Еbag.bg. Той наблегна на ефекта от децентрализирана логистика в София, която обезпечава доставка в предварително определени времеви интервали от един час и половина, и то със специално отношение към пресните храни и месото. В постоянно състезание с времето, тези стоки пътуват в хладилни автомобили, справящи се по възможно най-кратки маршрути с натоварения уличен трафик в столицата.

Супер бърза логистика, улеснена от специално софтуерно приложение, представи и Ивайло Радев, съосновател на Fast-menu.com/bg. Тяхната платформа вече работи успешно на няколко международни пазара като Южна Африка и Германия, но обслужва и немалко български ресторанти.

Виктор Дашев от Vivamoda.bg пък разказа за спецификите в подготвянето на пратки, складирането и изпращането на онлайн поръчки за дрехи.

Защо клиентското обслужване има значение за онлайн търговците разясни Катя Великова, собственик на контактния център за обслужване на клиенти Customer Care Bulgaria. Фирмата има специално разработен пакет за Интернет магазини, съобразен с техните специфики. Според последните им проучвания 68% от клиентите сменят доставчика си поради неудовлетвореност от обслужването. Специално за онлайн магазините, 78% от тях срещат проблеми с управлението на негативния клиентски поток, а 72% - с изоставени "колички", недовършени плащания и заявки. Ето на това трябва да се наблегне в усилията за увеличаване на пазарния дял и печалбите, обобщи лекторката.

Как работи платежната система Paysera от гледна точка на клиента на онлайн магазина и на търговеца представи Мартин Богданов, управител на българското представителство на международната платформа.

Георги Шопов от Web Seller Guru обясни какво е „дроп-шипинг“ като система за търговия без налични стоки и представи добрите практики при използването му. Той показа ценни ресурси, откъдето всеки желаещ може да започне самообучението си в тази дейност.

Понеже дроп-шипингът и другите форми на електронна търговия често се практикуват надомно и като дребен бизнес, Христо Петров от фирмата за счетоводно и правно обслужване на онлайн магазини „Голдън Вижън“ изброи 9 основни грешки, които стартиращите допускат. Практиката показва, че повечето от тях трудно усвояват и прилагат всички административни изисквания. 



Като част от дискусията в този панел бе обсъден и един от болните въпроси на онлайн търговците: издаването на касови бележки, когато услугата се осъществява с наложен платеж. За електронната, както и въобще за дистанционната търговия, законодателят е предвидил облекчение да не се издават касови бележки, ако клиентите плащат чрез т.нар. пощенски паричен превод. Осем куриерски компании в България имат лиценз за такива разплащания – „Български пощи“, „Спийди“, „Еконт“, „Европът“, „МиБМ“, „Тип Топ“, „Рапидо“ и „Лео“. Трябва обаче да се внимава в такива случаи, защото освобождаването от издаване на касов бон е валидно само при тези условия: клиентът да е платил с пощенски паричен превод, но и онлайн магазинът да е получил сумата по същия начин! А не, както често става, по банков път, внесена от куриерската фирма. Ако взетите с наложен платеж пари влязат в сметката на онлайн търговеца, възниква задължение за издаване на касова бележка.

В неформална дискусия по тези въпроси се прокрадна информация, че се планират законови облекчения, които да позволят специално за онлайн търговията т.нар. електронна касова бележка. Това наистина ще е огромно облекчение за сектора, особено за дребния бизнес. Отделно се очаква да бъде създаден държавен регистър на онлайн търговците. И макар, че той би бил една допълнителна регулация, с която да се съобразяват, несъмнено ще има ползотворен ефект върху целия бранш, защото рязко ще намалее броят на нелоялните участници в пазара и дялът на „сивата икономика“ в него.

Легитимирането на общността на онлайн търговците също получи свой отзвук на конференцията. Досегашните опити за създаване на браншови сдружения в лицето на БАЕТ (Българската асоциация за електронна търговия) и АБОТ (Асоциацията на българските онлайн търговци) засега не произвеждат желаните резултати. Браншът продължава да се нуждае от официална и стабилна представителна организация, която да отстоява интересите на Интернет магазините, да ги консултира и улеснява работата им. В импровизирано гласуване всички участници в конференцията без изключение единодушно изразиха настоятелно желание да бъде задвижена инициатива за създаване на нова такава асоциация.

Следващата конференция ще е през пролетта на 2017 г., като точната дата и тематиката ще бъдат обявени своевременно. Организаторите благодарят на всички участници в събитието, на лекторите, на медийните партньори, и не на последно място - на спонсорите: ReWorker.bg, Paysera, Customer Care Bulgaria и Coolice Host.
 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:42 | 11.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още