Дали Facebook и Google ще се върнат в Китай? Правителство на страната твърди, че могат, стига да “спазват китайските закони”, пише Quartz.
Вчера по време на пресконференция, проведена във връзка с подготовката на предстоящата World Internet Conference, репортет на Bloomberg запита Жън Сянлин, заместник-директор на Администрацията по киберсигурност на Китай, дали правителството ще позволи на двете американски интернет компании да влязат отново на страната. Google спря своята търсачка там през 2010 г., а властите блокираха социалната мрежа Facebook през 2009 г.
По думите на Жън в развитието на интернет Китай винаги е поддържала политика на откритост.
“Що се отнася до чуждестранните интернет компании, стига да уважават китайските закони, не вредят на интересите на страната и на тези на потребителите, ние ги приветстваме да влязат в Китай, където могат да споделят ползите от китайското развитие на интернет”, допълва той.
Изданието на английски език на People’s Daily по-късно публикува статия, обобщаваща казаното от Жън, озаглавена “Facebook е добре дошла в Китай, стига да спазва китайските закони: властите”.
Hidden FieldПод “китайски закони” Жън има предвид строгата цензура в страната, която не позволява на интернет потребителите да търсят и разпространяват информация, неодобрявана от Комунистическата партия. Позицията на Жън следва линията на партията.
През 2010 г., когато Google започна да обмисля оттеглянето си от Китай, говорителят на министерството на външните работи Дзян Ю заяви по време на пресконференция, че “китайският интернет е отворен”, допълвайки, че правителството “приветства чуждестранни интернет корпорации да правят бизнес в Китай, съобразявайки се със законодателството”.
Посредством микс от алгоритми и служители местните интернет компании работят с правителството за ограничаване на забранените дейности и цензурират определени ключови думи. Същевременно т. нар. Great Firewall в Китай блокира достъпа до много чуждестранни сайтове, включително Facebook и Google, тъй като в момента те не цензурират съдържанието по начина, по който иска правителството.
Но това не пречи на интернет гигантите да се опитват да навлязат в Китай. Facebook има офис в Пекин, а много експерти вярват, че Марк Зукърбърг се опитва да омае правителството преди да пусне продукт в страната.
Междувременно отдавна се говори, че Google планира да създаде магазин за приложения в Китай. Пускането на всяка насочена към потребителите услуга в Китай, особено в сферата на търсенето или социалните мрежи, ще изисква от тези две компании да цензурират съдържание, а вероятно и да съдействат за откриването на лица, които държавата възприема като заплаха.