IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕК ще разследва ограниченията на производителите върху онлайн търговците

Според доклад на ЕС има ограничения по това как търговците на дребно да продават продуктите и на какви цени

16:58 | 15.09.16 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Антитръстовият регулатор на Европейския съюз (ЕС) предупреди, че може да проучи ограниченията върху продажбите онлайн след разкрития, че производителите налагат ограничения върху това как сайтовете да продават продуктите им и какви такси могат да налагат за това, съобщава Bloomberg.

Повече от двама на всеки 5 търговеца на дребно получават някаква препоръка или ограничение от производителите, заяви Европейската комисия. Възможно е сайтовете да нямат право да продават и на онлайн пазари, например такива, управлявани от Amazon.com или Ebay, или да изпращат оферти към сайтове за сравнение на цени, сочи доклад на Брюксел от четвъртък.

Дигиталната икономика е във фокуса на антитръстовия еврокомисар Маргрете Вестагер, която разследва Google за онлайн търсачката му за пазаруване, телефонния му софтуер и рекламата. Тя проучва и холивудските студия за ограничаващи договори с доставчика на платена телевизия Sky, които може да блокират продажбите извън Великобритания и изрази опасения за това как компаниите събират и ползват все повече огромни количества данни.

В доклада от четвъртък ЕС изказва опасения и за онлайн лицензите за дигитално съдържание, заявявайки, че сегашните правила може да накърнят старта или разширяването на нови услуги в ЕС. Netflix и други компании се нуждаят от отделни лицензи, за да показват съдържанието си на различните европейски пазари.

С договорите си собствениците на права изискват от почти 60% от доставчиците на цифрово съдържание да използват т.нар. геоблокиране, за да не позволяват съдържанието да бъде гледано извън страната, каза ЕС. Регулаторите ще „оценяват всеки отделен случай“ за това дали определени лицензионни практики не ограничават конкуренцията, се казва в доклада.

Макар че правилата позволяват на потребителите да купуват продукти от всяка една от 28-те страни членки на ЕС, търговците на дребно често отказват да продават извън страната и дори не позволяват сайтовете им да бъдат гледани извън нея. ЕС казва, че това несправедливо блокира продажбите и се опитва да премахне всички ограничения, които биха нарушили антитръстовия закон.

Договорите на производителите понякога целят да спрат търговците на дребно да продават извън страната, защото искат да определят различни цени за различните страни, казва ЕС.

Понякога те се опитват да поддържат и едни и същи цени онлайн и във физическите си магазини, като определят препоръчителни цени на дребно. „Може да възникнат опасения“, ако се стигне до формирането на споразумение между марка и магазин, което да фиксира цените, се посочва в доклада.

Търговците на дребно все повече се конкурират със собствените си доставчици, тъй като производителите управляват свои сайтове за продажба, най-често в козметичната и здравна индустрия.

ЕС очаква позиции по доклада, преди да публикува финалната му версия в началото на следващата година. Информацията е била събрана от 1800 компании и са били анализирани 8000 договора за разпространение.

Вестагер каза днес, че много компании вече променят договорите си за разпространение, за да отговарят на европейските конкурентни правила.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:17 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още