IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мобилните услуги и облакът - двигателите на технологичната индустрия

Facebook и Google отчетоха по-високи приходи от мобилна реклама. Облакът тласка нагоре бизнеса на Amazon и Microsoft

14:10 | 11.09.16 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Новата вълна от финансови отчети в технологичната индустрия показва как две основни тенденции – облачните и мобилните услуги – стават все по-важни и носят големи печалби на компаниите, които залагат на тях, пише в свой анализ Wall Street Journal.

Facebook и Alphabet миналата седмица отчетоха ръст на печалбата си за последното тримесечие, което до голяма степен се дължи на факта, че потребителите прекарват повече време на своите смартфони, а рекламодателите харчат повече средства, за да достигат до тях.

Междувременно Amazon.com и Microsoft успяха да надминат очакванията на Wall Street, след като резултатите им бяха насърчени от представянето на бизнеса с облачни услуги.

"Големите стават все по-големи“, коментира Бен Шахтър, анализатор на Macquarie Group. “Хората използват интернет все повече. Те винаги имат връзка благодарение на смартфоните, а скоростта се подобрява... а цялата тази информация трябва да дойде отнякъдеи идва от облака“.

Силните страни на тези технологии се преплитат. Мобилните устройства все по-често стават основните компютри на хората, което увеличава търсенето на облака. При персоналните компютри данните често се съхраняват на самите устройства, но смартфоните имат по-малко памет, а потреблението на данни като цяло се е увеличило значително, което изисква повече информация да се съхранява в облака.

Тази връзка съществува от повече от десетилетие, но стана все по-важна през последните години. Бумът на свалянето на песни, често от iTunes на Apple на iPod, беше изместен от експлозия от мобилни приложения, стрийминг услуги и други мобилни приложения, които изискват използването на облачни предложения.

"Виждаме как мобилната и облачната инфраструктура вървят ръка за ръка“, коментира Бен Стантън, анализатор на компанията за проучвания Canalys. “Облачната инфраструктура увеличава все повече и повече възможностите на мобилното устройство“. Canalys прогнозира, че корпоративните разходи за облачни услуги ще нараснат с 52% през второто тримесечие спрямо година по-рано.

Същевременно картината за хардуерните компании не е толкова ясна.

Насочването от персоналните компютри към смартфоните през годините донесе голяма печалба на Apple, която пусна първия си телефон iPhone преди девет години. Но сега продажбите на смартфони спират да растат в много страни, а Apple е подложена на натиск. Най-високо оценяваната компания в света миналата седмица заяви, че продажбите на iPhone са се свили за второ поредно тримесечие след осемгодишни ръстове, което е довело до 27% спад на печалбата на компанията спрямо същия период година по-рано.

И все пак някои производители на смартфони отчитат ръст на продажбите, включително Samsung Electronics и Huawei Technologies. Производителят на чипове Qualcomm се радва на 22% скок на печалбата за тримесечието, което до голяма степен се дължи на продажбите на чипове за китайски смартфони.

Като цяло мобилната ера навлиза във фаза, в която печалбата до голяма степен отива в софтуерни и интернет компании, които печелят от факта, че хората използват повече телефоните си. Едни от най-облагодетелстващите се от това са Facebook и Google, които печелят от критична маса от мобилни потребители, които привличат рекламодателите.

Facebook обяви, че мобилните реклами са донесли 84% от нейните 6,2 млрд. долара приходи от реклама през последното тримесечие, спрямо 11% през 2012 г. Печалбата на социалната мрежа се е увеличила почти тройно спрямо година по-рано до рекордните 2,1 млрд. долара.

Все по-голямото използване на мобилни услуги е довело до 21% ръст на приходите на Google за тримесечието. Нейните рекламодатели искат все повече да рекламират на телефони, отчасти защото техните мобилни уебсайтове са подобрени, но и защото технологични компании като Google предлагат по-добри формати за мобилна реклама. Освен това Google привлича рекламодателите с ефективността на своите реклами, като проследява местата, на които се намират потребители, както и дали те посещават физически магазини, след като са видели реклама на мобилно устройство.

Въпреки че продажбите на iPhone се свиват, приходите от мобилни услуги на Apple нарастват с 19% до близо 6 млрд. долара през второто тримесечие. Тези приходи включват продажбата на приложения, абонаментите за Apple Music и таксите от Apple Pay.

Същевременно приходите на Amazon от облачния ѝ бизнес са нараснали с 58% до 2,89 млрд. долара, водейки до рекордната печалба на компанията от 857 млн. долара, която е близо двойно по-голяма от предишния ѝ връх. Облачният бизнес е на път да надмине целта от 10 млрд. долара за тази година – цел, която главният изпълнителен директор Джеф Безос постави.

Microsoft, която е смятана за втория най-голям доставчик на облачни услуги след Amazon, превръща облачния си бизнес в централна част от своята стратегия за смяна на фокуса от продажбите на софтуер. Сегментът, който включва нейната облачна услуга Azure, е нараснал с 6,6% до 6,71 млрд. долара през последното тримесечие. Същевременно този, който включва Windows софтуера бележи 3,7% спад на приходите до 8,9 млрд. долара. Само приходите на Azure са нараснали близо двойно.

Google също действа агресивно в сферата на облачните услуги. Наскоро компанията нае Даян Грийн, добре познат предприемач от Силициевата долина, който пое ръководството на подразделението на компанията. Приходите на сегмента, който включва облачния бизнес на Google, са се увеличили с 33% до 2,17 млрд. долара през второто тримесечие.

Част от губещите от всичко това през последното тримесечие подчертават как смартфоните и облачните услуги заменят персоналните компютри и стават основен двигател на растежа в Силициевата долина. Производителят на чипове за компютри Intel отчете 51% спад на печалбата заради огромните си разходи за преструктуриране във връзка със стратегията на фирмата да намали зависимостта си от пазара на персонални компютри.

Други компании, свързани с този пазар, бързо се насочват към мобилния. Един от примерите за това е Logitech International, дългогодишен производител на компютърна периферия, който наскоро добави серия от устройства, свързани с телефоните, като камери и безжични слушалки.

Logitech отчете по-високи от очакваното финансови резултати за първото си фискално тримесечие, включително 7% ръст на приходите.

„Всичко, което правим, е мобилно“, обобщи главният изпълнителен директор на компанията Брейкън Дарел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:00 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още