Музикалната стрийминг услуга Spotify AB почти удвоява приходите си през изминалата фискална 2015 г., но увеличава и загуба си заради високите инвестиции, които осъществява заради международната си експанзия, пише The Wall Street Journal.
Spotify, която е основана в Стокхолм преди 10 години, има 89 млн. регистрирани потребители на повече от 59 пазара въпреки увеличаваща се конкуренция и факта, че досега не е генерирала печалба. Около 30 млн. абоната ползват платената услуга.
В подаден до органите документ на базираната в Люксебург компания майка Spotify Technology SA, стрийминг услугата заявява, че приходите ѝ през 2015 г. възлизат на 1,95 млрд. евро, което е ръст от 81% спрямо отчетените година по-рано 1,08 млрд. евро.
Шведският стартъп отчита нетна загуба за годината от 173,1 млн. евро, което представлява нарастване от 6,7 на сто на годишна база (162,3 млн. евро за 2014 г.).
Spotify пояснява, че плащанията на такси и хонорари на звукозаписните компании и изпълнители са се увеличили рязко през миналата година. Компанията заяви, че е платила 1,63 млрд. евро за възнаграждения, дистрибуция и други разходи през годината, спрямо 882,5 млн. евро през 2014 г.
Около 1,74 млрд. евро от приходите се дължат на платените абонаменти, докато година по-рано този дял възлизаше на 978,6 млн. евро. Компанията почти удвоява и приходите си от реклама – от 98,8 млн. евро през 2014 г. до 195,8 млн. евро през 2015 г.
От основаването си през 2008 г. насам Spotify все още не е отчела печалба. Потребителите може да ползват стрийминг услугата, без да плащат, като тогава се излъчва и реклама. Който не желае това, може да плати месечна такса.
„Ние вярваме, че моделът ни е печеливш при по-голям мащаб. Затова ще продължим неуморимо да инвестираме, за да разширим бързо обхвата си“, пояснява компанията в документа.
През 2015 г. абонаментите за стрийминг услуги насърчиха приходите на глобалната звукозаписна индустрия след две десетилетия на спад или незначителни печалби, показват данните на Международната федерация на звукозаписната индустрия.
Приходите от стрийминг са скочили с 45% през 2015 г. и съставляват почти половината от общите приходите от продажба на цифрова музика в света, като за първи път надминават приходите от продажби на физически продукти, като например CD-та.