Онлайн посредникът за споделени пътувания Uber назначи известни и високопоставени експерти в опита си да заобиколи правните пречки пред своя бизнес модел, предава AFP.
Бившият eврокомисар по конкуренцията Нели Крус, бившият перуански премиер Роберто Данино и принцесата от Саудитска Арабия Рийма бинт Ал Сауд са само някои от хората, които влизат в новата Комисия за стратегиите, която през тази седмица е провела първото си заседание, заяви вицепрезидентът на Uber Дейвид Плъф.
Посредничеството при пътуванията става все по-голям бизнес, затова се радваме на честните съвети и експертизи на експертната група, пише Плъф в своя блог. В компанията е бил назначен и бившият транспортен министър на САЩ Рей ЛаХуд.
В продължение на десетилетия транспортната политика е била недооценявана, докато други области на политиката, като икономиката, образованието и здравеопазването винаги са считани за полета със съществено значение, пише още вицепрезидентът на компанията.
Самият Плъф бе назначен за старши вицепрезидент на Uber с ресор стратегия и политика през 2014 г. По-рано той ръководи похода на Барак Обама към Белия дом през 2008 г., а по-късно бе уважаван съветник в Белия дом до началото на 2014 г.
Uber стартира своята услуга – онлайн посредничество за пътувания чрез смартфони през 2011 г. в Сан Франциско. В световен мащаб обаче бързо се сформира масова съпротива - таксиметровите компании обвиняват Uber, че унищожава бизнеса им, защото шофьорите на Uber не подлежат на същите регулации и не плащат данъци. Поради правни въпроси и опасения за безопасността на услугата тя е забранена на много места.
Ето защо компанията сега разчита изключително много на лобизма. В опит да наложи услугите си, Uber прибегна до услугите на още няколко известни политически личности, сред които стратегът на Демократическата партия Хауърд Улфсон и бившия прес секретар на Обама Джей Карни.
"Ние променяме начина, по който изглеждат градовете. Реално водим политическа кампания, в която единият кандидат е Uber, а другият - един нещастник с име Такси", недвусмислено и цветисто се изказа преди две години изпълнителният директор на Uber Травис Каланик.
Технологичният стартъп навлезе с услугата си UberХ в България на 9 декември 2014 г. Чрез платформата пътници правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място. Шофьорите установяват контакт и си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили чрез споделеното пътуване.
Припомняме, че в края на септември 2015 г. Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че услугата за превози трябва да "преустанови некоректните практики".
ВАС се произнесе само процедурно относно незабавното изпълнение на решението на КЗК, без да се произнася по съществото на спора. Съдът не е потвърдил, че услугата за превози трябва да "преустанови некоректните практики".
Предстои ВАС да разгледа по същество жалбата на Uber срещу решението на КЗК. С други думи, ВАС все още не се е произнесъл дали Uber нарушава законите или не.
На 5 октомври генералният мениджър на компанията за България Димитър Радуков обяви, че услугата Uber Х е спряна временно в София. Компанията имаше около 40 хил. потребители.
В средата на ноември в студиото на Bloomberg TV Bulgaria той обяви, че решението на КЗК за забрана на операциите на Uber в България нарушава европейската директива за електронни услуги, както и член 56 от договора за ЕС, който не позволява на една държава да ограничава услуги, които се предоставят от фирма от друга държава.
През януари в блиц интервю за Investor.bg Димитър Радуков заяви, че "Uber има нужда да назначи поне 40-50 инженери в София през 2016 г.".