Интернет пионерът Yahoo застава зад своя изпълнителен директор Мариса Майер въпреки всички критики срещу нея. След своя среща членовете на Борда на директорите са решили, че Майер трябва да остане начело на компанията, съобщава технологичният блог Recode, позовавайки се на вътрешни източници. До края на седмицата се очаква групата да приеме своята бъдеща стратегия.
Бордът на директорите на Yahoo подкрепя Майер от повече от три години, въпреки че мениджърските ѝ успехи са скромни. Yahoo е в сериозна криза. Интернет пионерът изостана зад своите конкуренти Google и Facebook. Това не се промени и от няколко придобивания и реконструкции.
Тъй като засега не са видими успехи при реорганизацията на Yahoo, 40-годишният директор на компанията е под все по-силен обстрел. Майер застана начело на Yahoo в средата на юли 2012 г. Преди това в продължение на 13 години тя работеше за Google.
Настроението в изпадналата в криза компания не е весело. През последните месеци си тръгнаха дузина мениджъри. Преди всичко активистът инвеститор Starboard Value, хедж фонд, призовава за радикално преосмисляне на стратегиите. В края на ноември той написа отворено писмо до Майер. Фондът е „ядосан от отказа да приемат нашата помощ и от снизходителността по отношение на сериозната ни загриженост за настоящата ситуация в Yahoo".
Сега се очаква мениджърите на Yahoo да решат дали да се продаде основният интернет бизнес на компанията с търсачка и реклама в интернет, както и как да се случи планираната продажба на дела в Alibaba Holding на стойност над 30 млрд. долара.
През миналите месеци самата Майер се е изказвала срещу продажбата на основния интернет бизнес. Вместо това тя предвиждала продължаване на стратегията за отделяне на дела в Alibaba въпреки възможните данъци за милиарди долари. Именно това притеснявало силно Starboard Value.
Планът на мениджърите предвижда участието в Alibaba от около 15 на сто да бъде пренесено в нова, независима компания на име Aabaco Holdings. След това акциите на Aabaco следва да се разпределят като специален дивидент на инвеститорите на Yahoo, за да участват и те в печалбата.
Starboard, който настоява за място в Борда, обяви, че ще води прокси война в случай, че сделката с Alibaba наистина се извърши, добавя източник на сайта. „Аз загубих доверието в мениджмънта", оплака се и Майк Уинстън от базирания в Ню Йорк хедж фонд Sutton View Capital. „Мисля, че Бордът трябва да реши дали делът в Alibaba да бъде отделен, или да се раздели цялата компания“.
Yahoo може да реши да не продава основната си дейност. Браян Уизър, анализатор в Pivotal Research Group, заяви в свое изследване във вторник, че оценява бизнеса на около 1,9 милиарда долара, без да взема под внимание парите в кеш. Друг анализатор, Юсеф Скуели от Cantor Fitzgerald, оценява дела на 3,9 милиарда долара, без да включва парите в брой.
И двете оценки може да са по-високи от това, което в момента получават инвеститорите на компанията, на фона на стойността на дяловете в Alibaba и Yahoo Japan. Анализаторът на SunTrust Робът Пек заяви, че може да има редица логични купувачи за бизнеса, включително Verizon, AT&T Inc., Comcast Corp., Walt Disney Co. и News Corp.
Разбира се, новият собственик на основния бизнес на Yahoo ще срещне и проблеми. Традиционната сила на компанията - продажбите на дисплейна реклама на важни рекламодатели, залинява с всяка изминала година. Концернът, някога първа спирка за много брандове, решили да инвестират онлайн, сега е засенчен от Facebook Inc. и Google Inc. Очаква се Yahoo да държи 4,4% от оценявания на 58,12 млрд. долара дигитален онлайн пазар в САЩ през 2015 г. по данни на eMarketer. Година по-рано този дял е бил 5,1%.