Друг популярен сайт е Cafe Bazaar, магазин за приложения за Android, който в момента има над 85% пазарен дял, задоволявайки нуждите на иранците, до които Google не може да достигне заради санкциите.
Най-добре продаваните ѝ приложения включват както световно популярната игра Clash of Clans, така и местно разработени игри като The Bike, която имитира пословичните мотоциклетисти на Техеран, винаги готови за нови рискове.
Takhfifan е успешен ирански клонинг на Groupon, който предлага всичко - от отстъпки за ресторанти до по-евтини спа пакети и билети за театър.
Fidibo е иранският отговор на четеца на електронни книги Kindle, а Maman-Paz (буквално „Сготвено от мама“) свързва гладни офис служители с домакини, които продават домашно сготвена храна.
Появата на подобни сайтове означава, че много иранци в момента живеят между два паралелни свята – кибервселената на дигиталните устройства, игрите и консуматорството на скъпи продукти и по-познатия Иран на ултраконсервативните духовници, публичните екзекуции и антизападните лозунги.
Другият официален Иран разбира се все още до голяма степен съществува, но вече няма едноличен контрол върху наратива, казва социологът Хосейн Газиан, бивш съветник на предишния президент Мохамед Хатами.
„В Иран имаше хегемония на централната официална култура. Това вече не е така“, казва той за ВВС.
Според националния център за развитие на интернета в Иран той е навлязъл на 73% в страната, което я прави един от най-големите потребители на интернет в Близкия изток.
Младите иранци особено са толкова свързани с останлия свят, че в момента са „най-малко ориентираните срещу Запада“ хора в региона, казва прод. Фауас Джерджес от London School of Economics.
Това е признак за това как нещата толкова са се променили, че много от консервативните политици се обръщат към социалните медии, за да разпространят посланието си сред по-младото поколение.
Twitter и Facebook може и все още да са блокирани в Иран, но това не спира върхушката на страната, включително върховния лидер Аятолах Хаменей, често да използва и двата сайта.
„Използването на тези нови платформи от консервативните лидери няма да остане без последици“, казва Хосейн Газиан. „За да ги използват, те самите трябва да се променят. Трябва да приспособят себе си и своите послания, така че да намерят своето място в този нов свят. Това подсъзнателно ще ги промени“, очаква анализаторът.
В една консервативна авторитарна страна като Иран предприемачите очевидно поемат рискове и изместват границите, управлявайки онлайн бизнеси по западен тертип. В интервютата си те внимават да не се обвързват с политиката, но има признаци, че тази тенденция започва да се обръща.
„Когато 4G свързаността се появи за пръв път, тя трябваше да бъде забранена“, казва Хамид Мохаммади от Digikala.
“Сега обаче увеличаването на честотната лента е топ приоритет на правителството и 4G мрежата е навсякъде“, обяснява той.
преди 9 години До оня ден пишат тука, че тея са най-големите опасни терористи и ше изтрепат света с ядрени бомби, а от днес изведнъж са най-иновативните online startups .... А това как се случи ?, ами случи се с подкрепата на комшиите им, които са в момента още по-опасни ядрени терористи, които може и да са канибали ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар