Завръщайки се в Иран след постигнатата ядрена сделка, западните бизнесмени може да се изненадат от огромната предприемаческа енергия на новото поколение от онлайн стартъп компании, появили се въпреки годините на международни санкции, коментира ВВС.
Ако главният директор на Amazon Джеф Безос отиде до Иран днес, ще осъзнае, че много неща изглеждат познати.
Digikala е подобна на Amazon иранска компания, която предлага безплатна доставка на дигитални устройства в рамките на същия ден. Основан от братята Хамид и Саид Мохаммади, това е шестият най-посещаван сайт в страната с 900 души служители и около 850 000 посетители всеки ден.
„Преди осем години цифровите фотоапарати бяха на мода. Заедно с брат ми търсихме откъде да си купим, но не успяхме да намерим нито едно онлайн ревю на персийски“, казва Хамид. Най-накрая те купили камера от местния пазар, но се оказало, че обективът не е истински.
„Това ни накара да се замислим – ами ако имаше сайт, където можеш да прочетеш всички мнения и надеждно да закупиш продукта?“. Този първоначален опит води до създаването на компания, която комбинира онлайн търговия на дребно със сайт за ревюта, подобен на CNet – американския гигант за технологични коментари.
„Имаме си наше студио и екип за вписване на съдържание от 100 души. Те тестват продуктите, снимат и редактират ревюта за нашата Digikala TV“, казва Хамид.
В много отношения Digikala е спечелила от това, което проф. Надер Хабиби от Brandeis University в САЩ нарича празнина, причинена от санкциите. „Компаниите, които разчитаха на чуждестранната търговия и вноса, бяха най-силно засегнати (от санкциите)“, казва той за ВВС.
„За местните дигитални компании обаче санкциите успяха да задържат извън страната брандове като Amazon и Google. Реално това им даде възможност да увеличат пазарния си дял“, отчита анализаторът.
През 2014 г. World Startup Report оцени Digikala на 150 млн. долара. Днес компанията казва, че струва повече от 500 млн. долара.
Въпреки нанесените от санкциите вреди върху иранската икономика като цяло Digikala не отчита недостиг на клиенти, желаещи да изхарчат много пари за продукти като най-висок клас смартфони. За Хамид обаче няма никакво противоречие в това. „Иран има едно от най-младите, високо образовани населениия в региона“, казва той. „За него технологиите не са лукс. Те са тъканта на живота на младите. Те ще достигнат до тях, дори да им е трудно да си ги позволят“, допълва той.
Digikala е само една от множеството интернет компании в Иран, възползващи се от огромния скок в използването на интернет през последните две години.
преди 9 години До оня ден пишат тука, че тея са най-големите опасни терористи и ше изтрепат света с ядрени бомби, а от днес изведнъж са най-иновативните online startups .... А това как се случи ?, ами случи се с подкрепата на комшиите им, които са в момента още по-опасни ядрени терористи, които може и да са канибали ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар