От шест часа сутринта (източноамериканско време) Amazon ще започне своята нова акция. На всеки десет минути компанията обещава „светкавична оферта“ за клиентите, които са членове на премиум програмата Prime. Онлайн търговецът номинира 15 юли за своя „Prime Day“ и обяви около 3000 сменящи се специални оферти.
В Европа Prime струва 49 евро на година и срещу таксата клиентите получават безплатна и по-бърза доставка без минимален обем на поръчката. В противен случай безплатната доставка важи за покупки на стойност над 29 евро. Освен това клиентите на Prime получават достъп до видео стрийминг услугата на компанията и до библиотеката за електронни книги за Kindle. Чрез Prime Day Amazon иска да спечели нови клиенти, но рекламата за деня изплаши конкуренцията, предава Bloomberg.
На родния американски пазар гигантът в търговията на дребно Wal-Mart предприема мерки срещу конкурента си. В понеделник веригата обяви контраофанзива – хиляди продукти ще бъдат предложени през цялата седмица на конкурентна цена. Освен това Wal-Mart смъква стойността на покупките, при които ще има безплатна доставка, в уеб магазина от 50 на 35 долара. Освен това от офертата може да се възползват всички клиенти, като няма нужда от абонамент.
Въпреки това веригата работи над абонаментен модел и възнамерява да предложи членство срещу 50 долара на година. Членовете на Amazon Prime в САЩ плащат годишна такса от 99 долара.
Фернандо Мадейра, директор на онлайн магазина на Wal Mart, не се въздържа от словесна атака към конкуренцията. „Чухме, че някои търговци искат по 100 долара за достъп до акциите с намаления“, казва той в постинг в корпоративния блог. „Но да накараш клиентите да плащат допълнително, за да пестят пари, за нас не носи никакъв смисъл“.
Не е ясно и доколко успешна е програмата Prime. Главният изпълнителен директор на технологичния концерн Джеф Безос я разглежда като важен инструмент за обвързване на клиентите, но постоянно се спекулира, че същевременно тя предизвиква сериозни разходи за доставките. Самият концерн не дава конкретни финансови данни за Prime.
Не се публикува и точният брой на клиентите на премиум услугата, но се говори, че са няколко десетки милиона. Според пазарните анализатори абонатите на Prime пазаруват доста повече от Amazon, по данни на концерна те са „виновни“ за двойно по-високи приходи от конвенционалните абонати. Новата акция на концерна съвпада с 20-годишния юбилей на компанията.
В Щатите сила набира и нова конкуренция. През идните седмици ще стартира новата търговска платформа Jet.com. Главният изпълнителен директор Марк Лор обяви в понеделник, че онлайн търговецът ще предложи поне 10 млн. продукта в различни категории.
Основателят на стартъпа не възнамерява да се конкурира с Amazon, но с новия си ценови модел Jet.com вероятно поне ще раздразни онлайн гиганта. Става дума за това, че Jet ще предложи по-ниски цени, ако клиентите поръчват повече продукти. Така в течение на една поръчка цените може да се променят, ако се установи, че продажбата на повече стоки е по-изгодна от продажбата на един единствен продукт. „Правим ценообразуването прозрачно“, твърди Лор. Клиентите обаче ще трябва първоначално да платят такса за членство в размер на 50 долара. Jet.com обаче обещава в дългосрочен план по-ниски суми.
По-рано през годината Jet.com набра 220 млн. долара от кредитори и сключи споразумения с над 1600 търговци. Според Лор до 2020 г. компанията може да набере до 20 млрд. долара. Само през първата година за маркетинг и реклама ще бъдат изхарчени около 10 млн. долара.