Американският онлайн търговец Amazon.com Inc. започва да отчита приходи от продажби в отделните европейски държави, вместо само в известната с ниското си данъчно облагане град държава Люксембург на фона на интензивния контрол над корпоративните данъчни практики в Европа, предава MarketWatch.
Промяната e влязла ефективно в сила от 1 май, каза говорител на компанията. Той не обяснява причината с растящата критика за практиките на концерна. „Ние редовно проверяваме нашата фирмена структура, за да сме сигурни, че можем най-добре да обслужваме нашите клиенти“, поясни той.
Решението на компанията маркира нов подход в данъчната политика на компанията за Европа. В зависимост от това къде дадена компания е регистрирана и де юре изпълнява дейността, тя може да намали значително данъчните си разходи.
В момента Европейската комисия разследва дали досегашният модел на Amazon с данъчно облагане само в Люксембург е легален. Редица концерни са договорили с местните данъчни власти специално данъчно таксуване, като понякога данъкът може да е в размер на само 1% от регистрираната в херцогството печалба. Президентът на ЕК Жан-Клод Юнкер е под сериозен натиск, тъй като преди да заеме този пост в продължение на 18 години бе премиер и финансов министър на страната.
Като президент на ЕК Юнкер обяви война на подобен данъчен модел. В момента ЕК проверява дали данъчните споразумения на големи компании с отделни страни от ЕС не нарушават конкуренцията. Конкретно комисията проверява споразуменията на производителя на iPhone Apple с Ирландия, на кафе веригата Starbucks с Холандия, както и на договорките на Amazon и поделение на италианския автомобилен концерн Fiat с Люксембург.
Проверките са за т.нар. вътрешнофирмени договори за трансферно ценообразуване, които позволяват на корпорациите да прехвърлят печалби между различните части на групата чрез стойността на стоките и услугите, продавани от едно подразделение на друго. Тази практика се използва за прехвърляне на разходите в страните с най-ниско данъчно облагане. Въпреки че по принцип тези трансфери не са незаконни, те нарушават правилата на ЕС, ако данъчните власти в някои държави позволяват на определени компании да определят вътрешни цени, неотговарящи на пазарните условия.
Ето защо през октомври 2014 г. Европейската комисия започна конкретно разследване на данъчните отстъпки, които Люксембург е предоставила на Amazon, след като европейската централа на компанията е базирана във Великото херцогство. Бившият комисар по конкуренцията Хоакин Алмуния обяви при откриването на процедурата, че филиали на мултинационални компании не трябва да "получават преференциално третиране, което е равносилно на скрити субсидии". Ако се наблюдава нарушение на правилата на конкуренцията, корпорациите ще трябва да изплатят предоставените им данъчни облекчения. Това може представлява значителни суми, защото повечето споразумения датират от много години.
Отделни страни също стартираха независими от ЕК процедури в стремежа си да увеличат данъчните си постъпления. Във Франция данъчните власти разследват по подозрение в нелегални данъчни практики редица американски компании, включително Google Inc. В казуса с Google има подозрения, че вместо да обявява постъпления във Франция, компанията ги е декларирала в Ирландия. Концернът твърди, че спазва данъчните закони навсякъде, където оперира.
Великобритания, която обикновено се счита за страна с благоприятна бизнес среда, също наскоро прие закон, който увеличава данъците за фирмите, които се считат за агресивно опитващи се да избегнат плащането на данъци. Amazon обяви, че е платила данъци във Великобритания на стойност 4 млн. паунда (6,2 млн. долара) при приходи от 449 милиона паунда през 2013 г.
Компании като Amazon трябва да плащат за своите осъществени в отделни държави печалби т.нар корпоративен данък, един вид данък общ доход за корпорации. Към това се добавя и търговски данък, който също зависи от печалбата на компанията. Данъкът за приходите обаче се влияе само по изключение от промяната на местоположението на концерна, той е насочен обикновено по местоположението на купувача, а не на продавача.
Така че ако не се отчитат печалби, почти не се дължат данъци - а Amazon е добре известна със своите ниски печалби. Традиционно ниската печалба в Amazon се дължи отчасти на факта, че дружеството използва приходите веднага за нови инвестиции или за да поддържа ниски цените. На второ място американските корпорации могат да държат ниски печалбите на чуждестранните си дъщерни дружества, като им налагат високи лицензионни такси за ползване на търговски марки и патенти. Това също е модел, който се практикува от Amazon.
Компанията обаче настоява, че подлежащите на облагане печалби са ниски, защото тя оперира с изключително ниски маржове на печалба и инвестира твърде много в бизнеса си. Amazon е платила през 2013 г. (за когато са последните официални данни) федерални и щатски данъци в САЩ в размер на 144 млн. долара при печалба от 704 млн. долара. За дейността си извън САЩ компанията е платила налози от 173 млн. долара при отчетена загуба в размер на 198 млн. долара за същия период.