IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

КЗК отново санкционира eMAG за нелоялна конкуренция*

Този път глобата от над 137 хил. лева е заради нелоялно привличане на клиенти при провеждането на рекламна кампания, а онлайн търговецът ще обжалва

12:59 | 16.03.15 г. 5
Автор - снимка
Създател
КЗК отново санкционира eMAG за нелоялна конкуренция*

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отново налага глоба на румънската компания Dante International, която управлява електронния магазин eMAG. Този път става дума за имуществена санкция в размер на 137 887,44 лв. заради нелоялно привличане на клиенти при провеждането на рекламна кампания под надслов „Спечели екскурзия до Канарите”.

Сегашното производство е образувано по повод постъпили сигнал и жалба от потребители за недобросъвестни действия от страна на компанията. Организаторът обещава да даде на печелившия участник награда - екскурзия за двама до Канарите (остров Тенерифе). 

Участието в играта, която е проведена през миналото лято - в периода 28.07-17.08.2014 г., е обвързано с покупка на минимална стойност от 100 лева от онлайн магазина eMAG. Комисията обаче установява, че стойността на наградата, която компанията обещава, надвишава значително цената на продавания продукт по приетите от КЗК критерии.

Ето защо с подобно поведение се увреждат интересите на конкурентите, поради което тези способи за привличане на клиенти са недопустими и се санкционират по Закона за защита на конкуренцията, твърдят от ведомството.

От Dante International коментират пред Investor.bg, че ще обжалват решението за новата глоба. Онлайн търговецът счита санкцията за необосновано висока, превишаваща извънредно печалбата и стойността на привлечения бизнес по време на кампанията.
 
„Нашата политика е винаги да се съобразяваме с регулациите и считаме, че сме спазили законовото изискване стойността на предлаганата награда в кампанията без ДДС да не надвишава 15 пъти размера на минималната работна заплата в България. Обаче решението на КЗК е, че този аргумент е недействителен и че законовото изискване не е спазено – стойността наградата би трябвало да се измерва с включено ДДС. Поради това наградата, която даваме, надхвърля законово разрешената стойност с 400 лв. Разбира се, ще обжалваме това решение", гласи становището на компанията.
 
За какво конкретно става въпрос
 
Повод за производството са постъпили в комисията сигнал от потребителя П. И. и жалба от потребителя М. А.
 
В първия сигнал се посочва, че в телевизионната реклама на eMAG.bg се казва, че ако се закупи продукт от онлайн магазина, може да бъде спечелена екскурзия до Канарите. Ето защо след като си е закупил един брой бургия за сумата от 3 лева, разбира, че не може да участва в играта, тъй като покупката е следвало да възлиза на поне 100 (сто) лева. Това условие според сигналоподателя обаче не е било указано в самата реклама.

В подадената от М. А. жалба се твърди, че Dante International SA е нарушил разпоредби на чл. 36 от ЗЗК във връзка с провежданата от дружеството томбола на eMAG.bg. По-специално според жалбоподателя обещаваната награда в играта на дружеството е на стойност 6934,26 лева, която надвишава 15 пъти размера на минималната работна заплата в България.

Организаторът на кампанията предлага като награда почивка за двама на Канарските острови (Тенерифе), включваща двупосочни полети за двама човека (с включени всички такси): София – Тенерифе – София; 6 нощувки за двама човека при настаняване в двойна стая (с включена закуска и вечеря) в петзвезден хотел. В точка 5.2 от правилата е посочено, че общата стойност на наградата е 6934,26 лв., включваща стойност на наградата 5867,45 лв. (с ДДС) и сумата 1066,81 лв. Изрично се посочва, че от брутната стойност на наградата – 6934,26 лв., ще бъде удържан облагаемият данък, дължим в Румъния.

Механизмът на кампанията предвижда за участие да бъде включена всяка поръчка и съответно покупка за 100 (сто) лева или повече в посочения период. Предвижда се всеки участник да бъде регистриран за тегленето на печелившия толкова пъти, колкото поръчки над 100 лв. е направил от еMAG. Предвидено е участници, които са направили покупки за 200 или повече лева, но в една поръчка, да бъдат изтеглени само въз основа на тази поръчка.

Становището на еMAG

В становището си по образуваното производство дружеството поддържа тезата, че не е извършило нарушение, което може да бъде квалифицирано като нелоялна конкуренция.

Компанията твърди, че за целия период на кампанията не е продала нито един брой бургия на стойност 3 лв., като такъв артикул въобще не се е предлагал на сайта. Това поставяло под въпрос и верността на претендираната „заблуда“ от страна на сигналоподателя.

Компанията счита, че рекламите са ограничени послания по време и място и целят да съобщят на потребителите само най-важната информация, а предоставянето на пълна и изчерпателна информация в рекламното съобщение било обективно невъзможно и по тази причина не се и практикувало.

Според Dante рекламата може само да укаже на потребителите къде биха могли да се запознаят подробно с конкретните условия по отправянето предложение. В конкретния случай в стихотворна форма компанията съобщавала на потребителите, че предлага възможност за участие в томбола с награда екскурзия до Канарските острови и наличие на отстъпки от редица продукти. Според дружеството всяко едно от тези пет рекламни съобщения до потребителите съдържа най-важната информация, а именно да съобщи на потребителите, че такива продукти/услуги се предоставят от рекламодателя. Според компанията липсата на информация в рекламата за минималната сума на покупка за участие в томболата за екскурзия до Канарите не е заблуждаващо и подвеждащо за потребителя.

Що се отнася до твърдението за нелоялно привличане на клиенти, от компанията смятат, че не са целели да увредят конкурентите си, нито да нарушат конкуренцията на съответния пазар. Преди старта на кампанията от Dante са поискали информация от туристическата агенция за цената на екскурзията в предлаганите периоди. Туроператорът обаче не е успял да даде крайна точна цена преди фиксирането на точните дати, поради което е посочила ориентировъчна максимална цена от 5867,45 лв., която няма да бъде прехвърлена.

Румънската компания твърди, че погрешно е приела, че предложената цена е с включен ДДС, както и че максималният праг на наградата се преценява съобразно стойността без ДДС, която в конкретния случай би била 4693,96 лв. (под максимално определения праг от 5100 лв.). Според Dante причина за това е обстоятелството, че оперира дистанционно от Румъния, няма голям опит на българския пазар и подготвени кадри, поради което някои нюанси във връзка с предлагането на награди са убегнали на маркетинговия отдел на дружеството.

Oсвен това според ответника наличието на малка разлика над допустимия максимален праг едва ли би повлияла на потребителското поведение и би накарала един потребител да предпочете Dante пред неговите конкуренти.  

Предишните глоби

Това не е първата глоба, която КЗК налага на компанията. В края на 2014 г. ведомството наложи две имуществени санкции срещу eMAG на обща стойност малко над 750 хил. лева. Компанията бе наказана заради нелоялна конкуренция с посланията за „Черния петък“ през 2013 г. и във връзка с провеждана рекламна кампания „1+1 гратис Tassiomo”. Тогава стана ясно, че еMAG ще обжалва санкцията, наложена от КЗК, като според нея наказанието е необосновано високо и не отговаря на цитираните в решението нарушения.

„Подобни шопинг кампании са печеливши както за купувачите, които се възползват от добрите сделки, така и за местната икономика. Считаме, че такива силни кампании създават добра конкурентна среда, защото карат останалите компании да предлагат по-добри условия и цени“, посочи тогава в позицията си компанията. 

* Статията е актуализиранa в 19 часа със становището на eMag.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:24 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

5
rate up comment 1 rate down comment 0
pepince
преди 9 години
В случая КЗК е защитила конкурентите на eMAG, но в ущърб на потребителите...тази комисия трябва да се закрие...или да се нарича Комисия за Закрила от Конкуренция...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 1
NickyDickinson
преди 9 години
Съгласен съм с Ricco и не съм съгласен с vinsa и Pivoley. По принцип съм против т.нар. "стимулиране на продажбите" чрез негарантираното обещаване на награди, които предстои да бъдат изтеглени лотарийно. Да не говорим, че твърде често такива награди въобще не се теглят и това не се проконтролира, като не казвам, че случаят с eMAG е такъв. А и това наистина си е лотария, защото много често на този принцип се "разиграват" конкретни "***", например залежала стока без никаква полезност и потребителска стойност, което най-често се съзнава от участващите потребители, но не им пука, защото им е обещана някаква награда, която е много по-полезна от евтиния ***, който трябва да закупят, за да участват. Съгласен съм, и дори настоявам, такива маркетингови кампании да подлежат на облагане като при хазарта. Що се касае до конкретния случай, естествено че има правила, на които трябва да се отговори, и това, че са румънци, и че работят дистанционно, въобще не ги оневинява.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 2
Ricco
преди 9 години
Знам, че това е широко разпространена практика, но според мен е малко нечиста - това си чиста лотария, т.е. хазарт и тогава би следвало този бизнес да се третира по закона за хазарта....Но предполагам затова е ограничението за размера на наградата - за да не стане съвсем хазарт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 14 rate down comment 4
vinsa
преди 9 години
EMAG са румъска фирма доколкото знам, явно фирмите на нашенските "бизнесмени" са бесни че румънците правят добри печалби и яката ги натискат. В държава където правосъдието се раздава от политическата мафия, не може да се прави нормален, честен бизнес, това трябва да е ясно на всички.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 19 rate down comment 5
Pivoley
преди 9 години
Демек, в случая КЗК е защитила конкурентите на eMAG, но в ущърб на всичко потребители. А нормално ли е, питам аз, един държавен орган да защитава интересите на едни частни субекти и да нарушава тези на други? Какво ненормално има да се предложи награда с размер 6000 лв., ако това ще ти вдигне оборота с 1 млн.лв.? Нека другите предложат награда с размер 10 000 лв. Така те ще дръпнат повече клиенти. На това му се вика конкуренция. Другарите от КЗК май обаче не знаят какво означава тази думичка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още