Инвеститори от Персийския залив навлизат на стабилния и бързо разрастващ се сегмент на онлайн търговията на дребно в Турция, пише Wall Street Journal.
Компанията за проучвания Euromarket International прогнозира, че приходите на този пазар ще се удвоят до 2017 г. и ще достигнат 6,6 млрд. долара, благодарение на което се появяват нови и нови инвеститори.
Abraaj Group, частна компания за дялово инвестиране от Дубай, заяви в понеделник, че купува миноритарен дял в най-големия онлайн търговец на дребно в Турция – Hepsiburada. Ходът е опит да придобие част от увеличаващите се потребителски разходи в интернет в страната.
Частичната разпродажба на Hepsiburada от истанбулския конгломерат Dogan Group добавя уеб базираните операции към четвъртата инвестиция на Abraaj в Турция. Тя придобива дял от 25%, което го оценява на 100 млн. долара, твърдят двама души, запознати със сделката.
Hepsiburada, която е създадена през 1998 г., е собственост на Dogan и е насочена в сферата на медиите, енергетиката, финансовите услуги и туризма. В момента компанията е оценявана на 400 млн. долара, посочват източниците. Уебсайтът ѝ има 14 млн. уникални потребители месечно.
"Секторът на онлайн търговията на дребно нараства седем пъти по-бързо от този на реалните магазини от 2007 г. насам. Онлайн търговията все още не е навлязла толкова силно в страната и възлиза само на около една пета от европейските нива“, твърди Селчук Йорганчиоглу, партньор в Abraaj, който ръководи инвестициите в Турция.
Сделката е част от новия бавен, но непрестанен поток от уебориентирани придобивания в страната.
Така например през миналата година южноафриканската Naspers придоби останалия дял от Markafoni Group и стартира онлайн продажби на модни стоки в Турция. През 2011 г. eBay разшири своя дял в GittyGidiyor, водещ онлайн пазар в страната, с което делът ѝ в компанията нарасна до 93%. През същата година онлайн гигантът Amazon.com купи миноритарен дял в Ciceksepeti, онлайн магазин за цветя и подаръци в Турция.
Страната е гореща точка за инвеститорите на разрастващия се пазар за търговия на дребно онлайн, който се конкурира с бума на моловете, изникващи в цялата страна на фона на строителната истерия. Около половината от всички 77 млн. души в страната имат връзка с интернет, а онлайн услугите се ползват предимно от по-младите.