IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-големият печеливш от IPO-то на Alibaba е... Китай

Китайската компания създава позитивна психология за фондовия пазар, коментира бившият вицепрезидент на Nasdaq Stock Market Дейвид Уейлд

18:08 | 24.09.14 г.
Автор - снимка
Създател
Най-големият печеливш от IPO-то на Alibaba е... Китай

Официално първичното публично предлагане (IPO) на Alibaba се превърна в най-голямото в историята, привличайки впечатляващите 25 млрд. долара, пише CNN Money. Способността на китайската интернет компания да набира огромни суми може да подкрепи цената на акциите в средносрочен план. Инвеститорите все още са гладни.

Решението на Alibaba да качи книжата си на Нюйоркската фондова борса също трябва да увеличи централната роля на Wall Street в глобалните финанси въпреки опитите на Лондон и Хонконг. Освен това четири от шестте най-големи инвестиционни банки, участвали в пласирането на емисията, са американски.

Но нека не забравяме, че Alibaba е китайска компания с много малко присъствие в САЩ към този момент. Това означава, че положителните допълнителни ефекти от първичното публично предлагане като цяло се усещат в Азия, а не в Силициевата долина.

„Ако беше американска компания, приходите щяха да се връщат обратно в американската икономика и щеше да е налице мултиплициращ ефект“, коментира бившият вицепрезидент на Nasdaq Stock Market Дейвид Уейлд.

Когато Facebook стана публична компания през май 2012 г., редица служители и инвеститори станаха милионери буквално за едно денонощие. Някои, измежду които основателят на социалната мрежа Марк Зукърбърг, дори станаха милиардери. Тези новоизлюпени богаташи, мнозина от които още ненавършили 30 години, бързо започнаха да купуват луксозни автомобили, имения и яхти.

„Ефектът върху пазара на недвижими имоти в района на Сан Франциско в резултат на IPO-то на Facebook бе голям. То имаше доста положително влияние върху икономиката на Северна Калифорния“, казва още Уейлд, който в момента е изпълнителен директор на IssuWorks.

Освен това IPO-то на Facebook донесе ползи на финансовите съветници в Силициевата долина, които бързаха да отговорят на нуждите на новите технологични милионери. Но в случая с Alibaba мнозина от служителите и инвеститорите й са базирани в Китай.

„Alibaba създава позитивна психология за фондовия пазар, за пазара на първични публични предлагания в частност и най-вероятно за цялата американска икономика. Влиянието е впечатляващо. Но то не би било толкова впечатляващо, ако това беше американска компания, чийто капитал не би прекосявал Океана“, заявява още Уейлд.

Трябва да припомним и че Ню Йорк не бе предпочитаната дестинация за IPO-то на Alibaba. Китайската компания избра САЩ, след като Хонконг отказа да коригира правилата си в полза на Alibaba, чиято управленска структура е необичайна. Тя дава на обикновените инвеститори по-малко влияние в сравнение с традиционните акции.

В понеделник Alibaba не бе позитивният фактор за фондовия пазар. Книжата на компанията поевтиняха с 4% и паднаха под цената от 92,70 долара за брой, при която затвориха в петък. Индексът Nasdaq се срина с 1,1%, като най-много пострадаха технологичните акции.

Капитализацията на Yahoo спадна с 6% на фона на въпросителните относно колко данъци ще трябва да плати американската компания заради печалбата си като акционер в Alibaba. На червено затвориха ценните книги и на други китайски компании, измежду които Weibo, JD.com и Baidu.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:37 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още