Американската компания за групово интернет пазаруване Groupon шокира инвеститорите с по-голяма загуба и разочароваща перспектива. Акциите се сринаха с близо 17% в следборсовата търговия в САЩ, след като в редовната сесия отчетоха минимален ръст от 1% до 7,07 долара, пише Wall Street Journal.
От началото на годината пазарната капитализация на компанията вече губи 38% от стойността си.
Groupon записва през второто тримесечие нетна загуба от 22,9 милиона долара, или 3 цента за акция, отчасти и заради високи рекламни разходи. Преди година компанията също бе на загуба, но тя бе доста по-ниска – 7,6 млн. долара.
Активните клиенти - тези, които са закупили ваучер или продукт в рамките на последните 12 месеца - са нараснали с 25% до 53,2 милиона.
Резултатите маркират разочароващ край на първата година на управление на главния изпълнителен директор Ерик Лефкофски, който бе обявен за постоянен шеф през юни 2013 г., след като преди това управляваше временно след уволнението на съоснователя Андрю Мейсън.
Лефкофски назовава като причина за загубата високите инвестиции. Според него компанията скоро ще отвори повече центрове за дистрибуция, за да може самостоятелно да транспортира продуктите. По-рано през тази година Groupon придоби корейския продавач на билети Ticket Monster за 260 млн. долара от конкурента си LivingSocial Inc. Amazon.com Inc, която притежава дял в LivingSocial, заяви през миналия месец, че приходите за второто тримесечие на LivingSocial спадат до 75 млн. долара от 98 млн. долара година по-рано.
По време на управлението на Лефкофски Groupon не успява да намали зависимостта си от ежедневните сделки по имейла чрез диверсификация в продажбата на материални стоки и по-продължителни намаления, достъпни чрез мобилни телефони. През второто тримесечие на годината Groupon внедри нова система за парични регистри, базирана на таблети и наречена Gnome, за да догони в това отношение Square Inc, PayPal и др.
„Ние сме все още намиращ се в трансформация бизнес“, заяви Лефкофски в интервю. „Все още сме в режим на инвестиции. Смятаме, че можем да ускорим бизнеса си“.
По отношение на приходите от продажби платформата продължава радващия тренд от първото тримесечие. Приходите се покачват рязко с 24% до почти 752 млн. долара. Въпреки това анализаторите очакваха малко повече - 762 млн. долара. Самата Groupon по-рано предвиди приходи в диапазона 725-775 милиона долара.
Разочароващи са и перспективите за текущото трето тримесечие. Groupon планира да отчете поне минимална печалба без отчитане на специалните ефекти и очаква тя да е 2 цента на акция. Анализаторите се надяваха обаче на печалба от 3 цента на акция при приходи от 760 млн. долара. Groupon сега очаква приходи в диапазона 720 -770 млн. долара.