За Pandora Media това е година на предизвикателства. След звездната 2013 г. на фондовия пазар, популярната интернет радио услуга, се оказа под натиск от страна на задаващата се атака на конкуренцията от страна на най-големите имена в технологичния сектор - Google, Amazon и Apple. Продължаващите притеснения за нейния бизнес модел и страховете, че скоро може да трябва да плаща повече за лицензи за музиката, която пуска, също не ѝ помагат особено, пише Quartz.
Но компанията тъкмо получи добри новини, които могат да се окажат особено важни за нея, тъй като чертаят пътя към устойчивата ѝ печалба. Този уикенд известната музикална медия Billboard обяви, че Департаментът по правосъдието в САЩ разследва възможно тайно споразумение в музикалната индустрия, насочено срещу Pandora.
Доказателства за предполагаемото тайно споразумение се появиха за първи път по време на тежкия спор между Pandora и Американската асоциация на композиторите, авторите и издателите (ASCAP) по-рано тази година. То беше по повод размера на отчисленията, които компанията за интернет стрийминг трябва да заплати.
ASCAP е организация, която лицензира музика за радиостанции и други фирми, пускащи музика на публични места. Задачата ѝ е да събира възнагражденията на близо 500 000 композитори и издатели.
Тогава главният съдия по случая откри доказателства за „обезпокоителна координация“ между ASCAP и две големи звукозаписни компании – Sony/ATV и Universal Music Publishing Group. Той обаче не се произнесе за това дали споразумението срещу Pandora е неправомерно или не. Сега Департаментът по правосъдие, който разглежда по-дълбоко механизма за лицензиране на музика, реши сам да разследва случая.
Музикалната индустрия лобира усилено за промени, които да накарат Pandora и други стрийминг услуги да плащат повече. Един от топ лобистите твърди, че индустрията се лишава от 2,3 млрд. долара годишно заради начина, по който работи сегашната система.
ASCAP пък обяви, че приветства разследването на Департамента по правосъдие и е готова напълно да съдейства на служителите му, за да се уверят, че разполагат с информацията, от която се нуждаят.
Въпреки това разследването може да се обърне в полза на Pandora. Компанията е натрупала най-голямата потребителска база в сферата на музикалния стрийминг. Тя има 77 млн. активни потребители месечно по последни данни, а приходите ѝ бързо нарастват. Въпреки това компанията все още не е печеливша. Това се дължи най-вече на механизма за лицензирането на музиката – разходите за съдържание са приблизително половината от приходите.
По-високите разходи за съдържание могат да сложат край на надеждите за генериране на устойчиви печалби за Pandora. Но новините от този уикенд предполагат, че Департаментът по правосъдие е готов да действа срещу всичко това.