Създателите на популярното в Европа приложение за споделяне на пътувания с автомобил Blablacar са набрали 100 млн. долара от рисков капитал. Това е едно от най-големите финансирания чрез рисков капитал, които някога е получавал френски старт-ъп, предава CNet.
Инвестицията в Comuto, компанията зад Blablacar, е водена от Index Ventures и подкрепена от по-ранни инвеститори, сред които Accel Partners, френският фонд Isai и Lead Edge Capital. Това е третият кръг на финансиране за базираната в Париж компания. Мениджърите на Comuto и инвеститорите отказват коментар.
По данни на Dow Jones Venture Source фондовете за рисков капитал са инвестирали през миналата година 1,03 милиарда долара във френски новостартиращи фирми. Така се оказва, че тези 100 млн. долара за Blablacar са почти една десета от общата сума за миналата година. Компанията е надмината засега само от 130 милиона долара, инвестирани през 2012 г. в музикалната стрийминг услуга Deezer. Самата BlaBlaCar привлече 10 млн. долара през 2012 г.
Компанията Comuto, която е разработила приложението, е основана през 2006 г. С помощта на BlaBlaCar пътуващите могат да търсят шофьори, които имат същата цел на пътуването си. След това могат да се свържат с тях по имейл или телефон и да се уговорят за общото пътуване.
Освен във Франция, Blablacar е налична за ползване и в Белгия, Люксембург, Холандия, Германия, Италия, Полша, Португалия, Русия, Испания, Украйна и Великобритания и има над 8 млн. клиенти. Сред най-предпочитаните маршрути са десетки трансгранични отсечки.
Средностатистическата дължина на резервираните чрез Blablacar пътувания е 320 километра. Място в колата се предлага за средно 20 евро или по-малко, твърди Index Ventures. С тях се покриват разходи за гориво, пътни такси и други разходи. Цената е с около три пъти по-ниска от тази на алтернативни начини за предвижване.
Самата Blablacar прави ценови предложения, за да не позволява шофьорите и пътниците да изпадат в сериозни спорове. Но тази функция има по-широк смисъл – тя следва да възпрепятства водачите да осъществяват печалба от своите спътници. Това отличава Blablacar от оферти като Sidecar, UberX и Lyft, при които може да бъде поръчан и водач, ако е необходимо. Всички те рекламират своите предложения с това, че шофьорите трябва да изкарват пари, ако използват техните платформи.
И докато заради действията си през последните няколко месеца конкурентите срещат все по-остра критика от страна на таксиметровите сдружения и общини, Blablacar все още не се е сблъскала с регулаторни проблеми. Поне така твърди съоснователят Никола Брусон.
Инвеститорският интерес към офертите за споделяне на пътувания през последните месеци намалява. Частната услуга Uber в момента е в процес на набиране на средства, като според главния изпълнителен директор Травис Каланик вероятно компанията ще получи "рекордна" оценка.
Uber, която вече набра 307,5 млн. долара в три тура на финансиране, е в преговори с група от мениджъри на фондове, за да набере около 500 милиона долара, при което оценката й ще достигне около 12 млрд. долара.
Конкурентната услуга Lyft обяви през април, че е набрала 250 млн. долара чрез подобно финансиране.