Американският технологичен концерн Google обяви, че е придобил базираната в Ню Йорк компания за музикален стрийминг Songza. Компанията е известна със създаването на плейлисти (списъци с песни за изпълнение), които препоръчва на конкретни свои потребители.
Songza прилича отчасти на Beats Music, която бе придобита от Apple, и Spotify, но добавя и няколко уникални елемента. В същината си услугата е интернет радио, а музиката е разпределена в плейлисти, подбрани от професионални редактори.
В зависимост от множество фактори, като времето от деня, настроението или конкретната активност на потребителя, Songza генерира плейлист, който да отговаря на ситуацията. Услугата позволява търсене на плейлисти по ключови думи, а създателите обещават ненадминато качество на звука. Допълнителен бонус е, че Songza е напълно безплатна, но засега е насочена главно към Северна Америка. Songza също така усеща часовете на деня, за да предложи плейлисти като "Mellow Escapist Evening" или "Classic Wake-Up Call". Списъците за изпълнение на песни са създавани от диджеи и музикални журналисти. Songza е достъпна чрез интернет страницата си, IOS, Android и Chromecast, пише Forbes.
Условията на сделката остават неразкрити, но по-ранни спекулации предполагаха, че цената на придобиване ще е 15 млн. долара. Според TechCrunch е съществувала възможност Songza да бъде придобита от други потенциални купувачи, което би могло да вдигна цената "значително". Източници на The New York Times заявиха няколко часа след обявяването на покупката, че сделката е на стойност над 39 млн. долара. Служителите на услугата ще останат в офиса на Songza в Лонг Айлънд Сити в Ню Йорк през следващите няколко седмици, а след това ще работят от централата на Google в Ню Йорк.
Google заяви, че за потребителите на Songza няма да има никакви промени. Компанията ще се опита да интегрира „умното създаване на плейлисти“ на Songza в собствената си услуга Google Play Music, както и в YouTube. Засега приложението на Songza ще си функционира отделно и независимо от Google, но не е изяснено кога интернет гигантът има намерение да го изключи като самостоятелна услуга.
Songza има 5,5 милиона активни потребители и се конкурира с Pandora (77 млн. активни потребители) и Spotify. Не е ясно обаче каква част от потребителите плащат абонаментна такса от 0,99 долара на седмица за свободна от рекламни послания услуга.
Сделката идва на фона на придобиването на Beats Electronics от страна на Apple за 3 млрд. долара.
Google купува Songza заради променената пазарна обстановка при музикалните стрийминг услуги, като всяка една се опитва постоянно да изпъкне в очите на потребителите с иновативни функции и предложения, смятат експерти.
Конкурентната среда обаче се изостря след влизането на Apple в бизнеса със стрийминг. Beats представи в началото на годината услугата си за музикален стрийминг, наречена Beats Music, която също бе включена в сделката с Apple. Преди месец и Amazon пусна подобна услуга в рамките на абонаментната си програма Amazon Prime. Преди около година Apple анонсира пускането на безплатно интернет радио, вградено в iTunes и наречено iTunes Radio. Други по-важни играчи в сектора са публично търгуваната Pandora и старт-ъпи като Spotify и Rdio. Spotify, с оценка от 4 млрд. долара, има огромна потребителска база от 40 млн. потребители. Според експерти точно този бум на пазара е накарал Google да похарчи пари и да подобри собствената си услуга.
Услугата на гиганта Google Play Music All Access (която не е достъпна в България, б. ред.) струва 9,99 долара на месец, но платформата изостава значително от конкуренцията.
Songza събра един милион сваляния в рамките на само три месеца от стартирането на мобилната версия в Канада през 2012 г. Компанията привлече и начални инвестиции в размер на 4,7 млн. долара от Amazon и Скутър Браун – мениджър на Джъстин Бийбър. Общият размер на привлечените от компанията вложения е 6,7 млн. долара. Сред останалите инвеститори са Metamorphic Ventures, Deep Fork Capital, Уилям Ендивър, Дейвид Хирш и др.