Водещият китайски онлайн търговец Alibaba избира нюйоркската фондова борса New York Stock Exchange (NYSE) за своето IPO - потенциално най-голямото в технологичната индустрия. Компанията следва да бъдат включена в търговията там под борсовия код "BABA", заяви китайският конкурент на Amazon в четвъртък. Решението на Alibaba е удар за технологичната борса Nasdaq.
NYSE, част от Intercontinental Exchange Inc., и Nasdaq, която е собственост на Nasdaq OMX Group Inc., се конкурират ожесточено за нови емисии, пише Ройтерс.
След няколкомесечни спекулации Alibaba обяви в началото на май официално началото на своето IPO. За обем на емисията първоначално компанията обяви само 1 милиард долара. Тази стойност бе обаче само приблизителна оценка на компанията, за да се изчисли таксата за заявление. Това обаче може да бъде най-голямото публично предлагане, откакто Facebook осъществи такова за 16 млрд. долара през май 2012.
С листването Alibaba ще стане най-голямата китайска компания на американска борса. Базираният в Ханджоу търговец планира да продаде около 12%-ен дял, заявяват запознати източници, цитирани от Bloomberg. Анализатори оценяват стойността на компанията на до 160 млрд. долара. Някои експерти считат за възможна дори оценка от над 200 млрд. долара.
Големите акционери в компанията са Yahoo и японският телекомуникационен концерн Softbank. Началото на търговията с акции на Alibaba се очаква да бъде през лятото.
Относителната непознатост на компанията на Запад не отразява значението на групата в Китай със неговите 1,35 милиарда жители. Компанията с 300 млн. клиенти и 25 000 служители извършва 80% от всички интернет покупки в Народната република, като през тази година се очаква обемът да набъбне до близо 300 млрд. евро. Компанията обаче се намесва и в онлайн търговете, услугите за съобщения и обработка на плащания. През изтеклата в края на март фискална година Alibaba утрои нетната си печалба до 3,71 млрд. долара. Приходите са нараснали с 52% до 8,44 млрд. долара.
Борсовия дебют на Alibaba може да следите тук