Японското мобилно приложение Line, конкурент на WhatsApp и един от лидерите в бранша за кратки онлайн съобщения, обмисля осъществяването на първично публично предлагане (Initial public offering – IPO) през есента. При осъществяването на своето IPO в Токио компанията би могла да бъде оценена на над 1 трлн. японски йени (почти 7,2 млрд. евро), съобщава The Wall Street Journal.
Вече доста популярното приложение за съобщения, което е налично и в някои европейски онлайн магазини за апликации, като тези на Apple или Google, има над 400 млн. потребители, от които 175 млн. са активните потребители месечно, посочват анализатори на BNP Paribas. Американският концерн Whatsapp има около 500 млн. активни потребители месечно, а доста по-малък е азиатският конкурент от Корея - Kakao, разполага със 140 млн. потребители.
Това, което отделя Line от нейните конкуренти досега, е фактът, че успява да отчита по-добри резултати. През миналата година - в своята втора пълна година на съществуване, компанията генерира продажби на стойност 51,8 млрд. йени (505,8 млн. долара). За сравнение продажбите на WhatsApp бяха 20 млн. долара.
Поради нарастващата употреба на смартфони браншът е в разцвет, тъй като потребителите предпочитат да ползват тези онлайн оферти, отколкото да пишат SMS-и. Макар че приложенията обикновено са безплатни, бизнесът на операторите може да бъде много доходоносен, тъй като те често искат пари за допълнителни функции.
Така Line, но и китайският конкурент WeChat, не само показват главоломно нарастващи данни за броя на потребителите, но и оценките за компаниите се увеличава значително. Един пример за това колко ценни за тези компании е мега сделката от февруари, когато Facebook обяви, че ще плати 19 млрд. долара за Whatsapp.
Докато основателите на WhatsApp твърдят, че искат да запазят платформата чиста от реклами, игри и други подобни „трикове“, Line изкарва пари, предлагайки широк спектър от услуги. Около 60% от приходите на компанията идват от продажбата на различни предмети в игрите за мобилни телефони, а 20 на сто идват от продажбата на стикери.
В Япония в магазините могат да се намерят плюшени версии на героите на Line, както и брандирани чаши за кафе, преносими компютри и други стоки. Компанията планира да започне работа с външни художници, които да рисуват стикери и да печелят част от приходите от продажбата на творенията си. Предстои пускането и на нова услуга към Line, която ще е насочена към музикалния стрийминг.
В допълнение различни компании използват Line за маркетингови промоции чрез т.нар. „официални акаунти“, които им позволяват да комуникират с феновете срещу такса.
Line е основан преди три години и е дъщерна компания на японския концерн Naver със седалище в Токио. Говорителка на компанията обаче заяви, че предприятието разучава различни опции, една от които е IPO, и все още нищо не е решено окончателно.
Според някои анализатори по-широкият подход на Line, както и на WeChat и KakaoTalk, могат да помогнат на компаниите да изградят по-голям бизнес от този с приложенията. Ако пазарът на приложенията, фокусирани върху изпращането на съобщения, продължи да нараства, приходите на Line могат да се увеличат до 7,5 млрд. долара до 2017 г.