В Япония се появи нов тип акции, които причиняват фурор на борсата. Става дума за силно волатилни акции с малка капитализация, които не се намират в основните индекси, а по-скоро в слабия сегмент на борсовата търговия. Въпреки това те печелят все по-високо значение. А най-малко една от тези акции струва доста пари на хеджфондовете, пише в свой анализ MarketWatch.
По-специално става дума за Mixi Inc. Фирмата е често описвана като японския клонинг на Facebook. В понеделник стойността ѝ се повиши на Токийската фондова борса с 2,7 на сто. Но това е наистина нищо в сравнение с ежедневния скок в края на миналата година. Цената на акцията се увеличи девет пъти между средата на ноември и средата на декември 2013 г. в рамките на само четири седмици.
Този бичи пазар е още по-удивителен, ако се отчете, че основният бизнес на социалната мрежа е ясно засенчен от американския конкурент Facebook - да не говорим за местния доставчик на мобилната чат услуга Line, който има около 300 милиона потребители, докато Mixi се радва на едва 20 млн. Но Mixi има нещо, с което конкурентите ѝ не разполагат: играта за смартфони Monster Strike. Според Japan Times само тази игра е „виновна“ за борсовото рали.
Акциите на Mixi не са листнати на основния пазар на Токийската фондова борса, където са комбинирани компонентите с най-висока пазарна капитализация. Акциите ѝ са в сегмента “Mothers” (акроним за „пазар за акции с висок растеж и развиващи се акции“). Много от тези книжа са изключително популярни сред голямата частна инвестиционна общност на Япония. Но този пазарен сегмент е известен със своите екстремни колебания в цените. Индексът обаче нарасна повече от два пъти през 2013 г., но от началото на годината се срина с около 30 на сто.
Също типичен представител на новата категория е разработчикът на игри Cyberagent, чиито акции от началото на годината са влезли в основния пазар. От края на януари до началото на май стойността на акциите губи около една трета, въпреки че компанията разполага с истински хит в лицето на играта за мобилни устройства My Princess is Cutest.
Ключов проблем на тези млади стартиращи фирми от виртуалния свят представлява фактът, че компаниите до голяма степен са зависими от един-единствен продукт. Така например Gungho Online генерира повече от 90 на сто от приходите си от играта Puzzle & Dragon.
Въпреки този недостатък акции като Mixi са сред любимците на частните инвеститори. Съвсем различно е положението при институционалните инвеститори, при които тези акции не намират добър прием. Според материал на икономическия вестник Nikkei някои хедж фондове са сбъркали сериозно при спекулации с Mixi. По-конкретно, залагания за спадащи курсове са се оказали минно поле за спекулантите. Защото точно когато големите хедж фондове са започнали да изграждат къси позиции и по този начин да залагат на спад в курсовете, частните инвеститори са започнали да купуват от акцията. Много от тези купувачи обаче са били активни само веднъж. Nikkei цитира анализатори на Matsui Securities, според които много от частните инвеститори са държали акции на Mixi средно само в рамките на около пет минути.
Но освен тях е имало и достатъчно голям брой инвеститори, които са задържали акциите значително по-дълго и така са натрупали по-големи загуби. Според Nikkei частните инвеститори могат да се похвалят, че са победили професионалните си противници. Този развой може да се разглежда и като символ за фундаменталната промяна на фондовия пазар.