Американският онлайн търговец Amazon очевидно поставя под натиск издателите в САЩ и Европа чрез забавени доставки, рецензии на чужди книги и други подобни тактики. Компанията използвала пазарната си мощ предимно при преговори с онлайн търговци на книги, за да получи по-добри условия за електронните си книги, предава технологичният блог CNet.
В САЩ е била засегната френската издателска група Hachette, която чрез придобивания, като това на подразделението на Time-Warner за книги, е станала голям американски издател. Според Hachette Amazon предоставя на своите клиенти често прекалено дълги срокове за доставки, въпреки че самите заглавия са на склад и непрекъснато своевременно се попълват от издателя. Издаден под псевдоним нов роман от автора на „Хари Потър“ Дж. К. Роулинг не може да бъде предварително поръчан, а цялото джобно издание на книга на Брад Стоун, който се занимава с основателя на Amazon Джеф Безос и неговата империя, въобще е бил изтеглен от продажби. При други заглавия на Hachette Amazon пък предоставя на клиентите си сравнително по-ниски отстъпки и в същото време препоръчва подобни книги на други издателства като "по-изгодни предложения".
В Европа под прицел е шведският издател Bonnier, комуто принадлежат и германските издателства Carlsen, Piper, Berlin и Ullsteinhaus. Според материали на Frankfurter Allgemeine Zeitung и тук Amazon също предлага наскоро публикувани книги с дълги периоди на доставка, въпреки че те всъщност са на склад. Твърди се, че онлайн търговецът на дребно се стреми към по-високи отстъпки за своите електронни книги. Както е научил вестникът от засегнатото издателство Bonnier, в момента отстъпката е в размер на 30 на сто, но Amazon се стреми към 40 до 50 процента отстъпка.
Асоциацията на германската книжарска търговия, която представлява като търговска асоциация както издателите на книги, така и търговци на едро и на дребно, обвинява Amazon "в изнудване на издателите" и дори призовава за намеса и политиците. Главният изпълнителен директор Александър Скипис настоява „целите на антитръстовото законодателство“ сега да се приложат и на дигиталния пазар. Въпреки че Amazon „може би няма монопол в класическия смисъл на думата", фактически е напът в световен мащаб, а в средносрочен план и на германския книжен пазар да е в господстващо положение на пазара на електронни книги.
В САЩ обаче издателите са сдържани и дори засегнатата издателска група Hachette не коментира спора. Те трябва и да избягват всичко, което прилича на забранено споразумение между тях. Заради незаконно фиксиране на цени издателствата Hachette, HarperCollins, Holtzbrinck, Penguin и Simon & Schuster вече бяха подведени под отговорност и трябваше да сключват споразумения с Министерството на правосъдието. Те са се опитали заедно с Apple да наложат чрез модела на агенциите по-високи цени, а през миналата година съдът осъди производителя на iPad заради "дирижирана от него конспирация".
И докато сега американските издателства са доста тихи, щатските автори са безпощадни в критиката си към Amazon. „Като всички репресивни режими и Amazon иска да контролира напълно достъпа ви до книгите”, пише в Twitter авторът на Hachette Шерман Алекси. „Предвид почти наличния монопол на Amazon намирам това за опит за картел, но картелните власти в САЩ не са способни да оценят това“, коментира и авторът на научна фантастика Чарли Щрос, също в Twitter. Във Facebook пък авторът на бестселъри Джеймс Патерсън обвини Amazon, че „застрашава качеството на американската литература“.
Малко по-спокойно Vox.com обяснява какво точно се случва. Според сайта поведението на Amazon не е незаконно в никакъв случай. Amazon определено нямал монопол, а нито един търговец на дребно не бил задължен да предлага всички продукти от един доставчик и да има много стоки на склад. Подобни трудни преговори за условията Amazon провеждал и в други области. Но този спор получавал повече медийно внимание, защото авторите и издателите могат да се представят по-добре пред обществото от производителите на материални блага.
преди 10 години Извиване на ръце може да има, когато дадена фирма е в монополно или господстващо положение. Интернет за съжаление е доста добра среда за създаване на монополи, въпреки илюзията, че всеки малък участник може лесно да създаде нещо голямо :( отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години Извиване на ръце...бизнесът до голяма степен е това;( отговор Сигнализирай за неуместен коментар