Според българите основната роля на модерните технологии в живота им е тяхната функционалност (27,7%) и възможността за свързаност с близките (26,7%), сочи проучване за навиците и нагласите на интернет потребителите, направено от агенцията за онлайн изследвания Gemius през април по поръчка на Samsung. На трето място потребителите поставят желанието за забавление посредством възможностите за игри, музика и снимки, които новите технологии предоставят (16,3%).
Определящите фактори при покупка на нов уред или мобилно устройство са най-вече цената и качеството (50,7%), сочи още изследването. Едва 7,2% от потребителите биха заплатили повече пари за дадена джаджа, само и само за да са в крак с модата.
По отношение на забавния аспект на технологиите, логично на него отдават по-голямо значение по-младите (до 29 години) и необвързаните потребители.
Функционалността е важна предимно за мъжете, докато свързаността с приятелите и близките – за жените. Съответно мъжете са по-склонни да платят и висока цена, за да притежават най-модерните джаджи, а най-голямо нежелание за инвестиране в големи суми проявяват хората над 40 години.
Що се отнася до притежаваните уреди, резултатите показват високо проникване на пазара от страна на лаптопите (74,5%), телевизорите с плосък екран (73,8%), смартфоните (66,2%) и настолните компютри (63,2%). Таблетите са значително по-слабо разпространени, но заедно със смарт телевизорите (15,3%) и смарт телефоните (19,4%) те са сред най-желаните уреди за покупка – съответно 16,6%.
Желанието за връзка с интернет е водеща причина за купуване на смартфон. Жените, както и хората между 20 и 39 години, си купуват смартфони, за да могат да проверяват електронната си поща, докато мъжете по-скоро са водени от желанието да са актуални. Преобладават хората, които познават всички допълнителни функции на смартфона си, с различна честота на използване, като почти 80% от притежателите на смартфони се свързват с интернет през тях минимум няколко пъти на ден. Водещата марка сред притежателите на смартфон е Samsung (38,3%), следвана с голяма разлика от Nokia (18,7%), Sony/ Sony Ericsson (12,2%), HTC (11,2%) и Apple (11%).
Подобно на смартфоните, всеки трети от притежателите на таблет посочва марката Samsung. Таблетите се ползват най-често за сърфиране в интернет, електронна поща, различни приложения и игри, четене на книги. По-голямата част от притежателите на таблети познават всичките им функции, но ги ползват с различна честота.
Малко под 40% от притежателите на телевизор с плосък екран имат смарт модел. Samsung e най-разпространената марка сред хората със смарт модели телевизори с дял от 35%. На второ място с 20,9% застава LG, следван от Sony с 18,9%. Отново преобладават хората, които познават всички допълнителни функции на смарт телевизора си, като почти 60% от потребителите ежедневно сърфират в интернет през телевизора си. Голяма част от притежателите на смарт телевизори обаче – над 30% - познават само някои или само основните функции и рядко използват други. За притежателите на телевизор, който не е смарт, най-исканите предимства на смарт телевизорите са отделните приложения (31,65%), като например видео по поискване, следвано от по-голямо удобство при сърфиране в интернет (20,6%).
Проучването е представително и обхваща потребители на всички технологични марки на възраст от 18 до 55 години в големите градове.