След продажбата на своето мобилно подразделение Nokia залага на т. Нар. „свързан автомобил“. Групата обяви в понеделник, че ще създаде фонд с размер от 100 млн. долара (72 милиона евро), който да инвестира в иновативни компании в този сектор, предаде Ройтерс.
Фондът ще се управлява от подразделението за рисков капитал Nokia Growth Partners и юе си сътрудничи с подразделението HERE.
„Нашият нов фонд за 100 млн. долара стартира днес и допълнително подчертава нашето убеждение, че свързаната кола е значителна възможност за растеж“, заяви главният изпълнителен директор на Nokia Раджив Сури.
Финландците вече са активни в автомобилния бранш със своята навигационна услуга HERE и освен това предлагат на производителите софтуерна платформа за свързване на превозни средства. След продажбата на мобилното подразделение на Microsoft именно HERE е една от двете основи за Nokia освен мрежовия производител NSN.
„Свидетели сме на иновациите, които се случват в цялата автомобилна екосистема чрез комбинация от мобилност и интернет", заяви Пол Асел, партньор в подразделението за рисков капитал на Nokia, в интервю за BusinessWeek. „Колата наистина се превръща в платформа, както когато мобилният телефон се превърна в смартфон, и всички приложения и услуги започнаха да се разработват на базата на това".
Nokia изгради своя локационен бизнес, като придоби базирания в Чикаго доставчик на карти Navteq за 8,1 млрд. долара през 2008 г. и производителя на 3-D карти Earthmine Inc. през 2012 година. Nokia предоставя картови данни за Amazon.com Inc, Microsoft, Yahoo! Inc. и на четири от петте най-разпространени системи за навигация на автомобили. Според анализаторите това е ключов сегмент, защото бъдещите свързани системи ще използват все повече данни за местоположението.
Повишеното внимание върху електрониката на колите подчертава голямото предизвикателство, пред което са поставени автопроизводителите. Потребителите вече не се интересуват само от икономията на гориво, от конски сили и подобни характеристики. Все по-голяма част от купувачите се интересуват от възможността да използват мобилни устройства по време на движение.
Натискът за производството на умни автомобили междувременно накара производители на чипове като Intel и Qualcomm да увеличат усилията си в посока създаване на устройства, подходящи за коли. Rival Nvidia твърди, че 4,5 млн. автомобили по пътищата вече имат процесори, а прогнозите са, че през следващите четири или пет години още 25 млн. коли ще се радват на новите технологии.