Китайският гигант в онлайн търсенето Baidu отчете неочаквано силен растеж през четвъртото тримесечие, но за сметка на печалбата. В момента компанията инвестира солидно, да за е в състояние да се намеси в челните редици на бързо разрастващия се пазар на мобилни услуги. Продажбите се очаква да продължат да се покачва рязко. Интернет компанията предупреди обаче, че предвид високите разходи ще продължи да отчита нестабилни печалби.
Предупреждението идва в момент, в който повечето интернет компании в Китай придобиват масово по-малки конкуренти. Целта: големите искат по този начин да натрупват точки на пазара с повече от 500 милиона собственици на смартфони.
Baidu представи значително по-добри данни на продажбите от очакванията. Като цяло през четвъртото тримесечие приходите са били в размер на 9,5 млрд. китайски юана или еквивалента на 1,1 млрд. евро. Така приходите са скочили с 50%, надминавайки леко собствената прогноза. Китайците очакват за първото тримесечие ръст на продажбите от 9,24 до 9,520 милиарда юана, което е доста над очакванията на анализаторите.
Въпреки това обаче печалбата през последното тримесечие е намаляла с един процент до почти 2,8 млрд. юана. Инвеститорите обаче реагираха положително на резултатите на китайците. Търгуваните в САЩ акции поскъпнаха с близо 8 на сто. В конферентен разговор с анализатори главният финансов директор Дженифър Ли съобщи, че компанията ще инвестира повече в маркетинг, инфраструктура, съдържание и по-висок брой на кликванията. „Интернет екосистемата в момента преживява доста силно изразена промяна", каза мениджърът. „За да растем в тези нови области, ние сме готови да агресивно да инвестираме там, където е нужно“.
Като пример Ли нарече в интервю за Wall Street Journal услуги, при които потребителите на смартфони могат да пазаруват около моментното им местоположение. „Хората вземат своите потребителите решения спонтанно", допълни Ли. „Когато наближат ресторант или кино, може да искат да отворят приложение, за да резервират място". Ли изрично посочи успеха на Baidu с нейните популярни картови приложения. Следващите планове на компанията са за приложения за безопасност и планиране.
Китайските потребители на интернет прекарват все повече време със своите смартфони. Анализаторите са загрижени за възможностите на технологичните компании да печелят пари от тези потребители. Поведението при ползване на интернет на тази клиентела е значително по-различно от този на компютърните клиенти.
Baidu инвестира сериозно, за да има предимство на този пазар в Китай. През миналата година групата изхарчи приблизително 1,9 млрд. долара за магазина за мобилни приложения 91 Wireless Websoft. В допълнение азиатците придобиха страницата за групови сделки с отстъпки Nuomi от китайската социална мрежа Renren.
Междувременно една пета от приходите на концерна са от потребители на смартфони, заяви в конферентния разговор главният изпълнителен директор Робин Ли. Въпреки това Ли скицира няколко предизвикателства пред компанията. Така например в началото на 2013 г. съвсем малка част от рекламодателите на Baidu са изградили възможност за мобилна реклама. До края на годината техният дял обаче трябва да достигне 60 на сто.
Приходите от онлайн маркетинга са скочили през това тримесечие с 50% до 9,46 млрд. юана. Броят на активните онлайн потребители нараства с 10 на сто до над 450 000. Ли отказа да се ангажира с конкретен период, в който компанията отново да започне да печели. Ключът към успеха обаче оставал силното представяне в мобилния сегмент.
Повече по темата вижте в материала на Bloomberg!