IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Растежът на онлайн продажбите доведе до по-голямо удобство, но и повече отпадъци

Расте броят на изхвърляните опаковки от доставки на стоки, поръчани по интернет

12:59 | 27.12.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Някои от търговците на дребно започнаха да използват по-малки кутии за опаковане.<em> Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Някои от търговците на дребно започнаха да използват по-малки кутии за опаковане. Снимка: архив Ройтерс

Всяка година Коледа носи усмивки на децата и милиарди долари на търговците на дребно, които разчитат, че в края на годината ще осъществят една пета от годишните си продажби. Но след края на ваканцията нещата не изглеждат чак толкова красиви. Празниците водят до нарастващи купчини с боклук, тъй като все повече хора предпочитат да пазаруват онлайн.

В САЩ Дейвид Менке, санитарен работник в Охайо, вижда от първа ръка извозването на тонове боклук с камиони в покрайнините на Синсинати.

“Може да се каже, че хората купуват повече неща по интернет, тъй като вече има доста кутии от Amazon и FedEx”, коментира 34-годишният мъж, цитиран от The Wall Street Journal.

Краят на годината е върхът на боклукчийския сезон в цяла Америка след цялото ядене, празненствата и разменените подаръци. Американците произвеждат около 25% повече отпадъци около Коледа, в сравнение с всички други периоди през годината, сочат данни на Агенцията за защита на околната среда.

Допълнителният боклук включва хранителни отпадъци, прибори за хранене, бутилки вино, опаковъчна хартия и коледни дръвчета. Освен това хората изхвърлят мебели, телевизори, микровълнови печки и други уреди, тъй като получават нови за подарък.

Оновният виновник за нарастващия боклук обаче са онлайн продажбите. През последните години все повече потребители се насочиха към купуването на подаръци онлайн, а в кошчетата за боклук започнаха да се появяват все повече кашони, повече пластмасови и стиропорени топчета. Голяма част от всичко това се рециклира, но някои хора хвърлят тези боклуци в кофите с битови отпадъци, а след това всичко се озовава в депата за боклук.

Според прогнозите тази година онлайн продажбите в САЩ са нараснали с 15 на сто до 78 млрд. долара, сочат данни на компанията за проучвания Forrester Research. По-рано United Parcel Service прогнозира увеличение с 8% на дневния обем на доставки на пратки по празниците, именно благодарение на ръста на пазаруването по интернет. Миналата година UPS достави повече от 500 млн. пратки по време на пиковия сезон.

Американските пощенски служби очакват доставките между Деня на благодарността и Нова година да достигнат рекордните 420 млн., което представлява увеличение с 12 на сто спрямо миналата година.

От своя страна учените се опитват да сравнят въздействието на електронната търговия върху околната среда и това на традиционното пазаруване в магазини. Въпреки общоприетото мнение, че онлайн пазаруването е по-екологично, въпросът изглежда не е чак толкова прост.

Отиването до магазин често включва шофиране и изразходване на горива. Но това се компенсира от факта, че хората са склонни да купят по няколко неща в рамките на едно отиване до магазина.

Онлайн пазаруването води до повече отпадъци от опаковки и консумация на енергия за корабоплаване, особено когато покупките са с ускорена доставка.

Като цяло електронната търговия увеличава необходимостта от опаковане на повече неща. Все по-често се използват множество малки кутии за доставки, което означава и повече боклук. Компанията за рециклиране Atlantic Coast Fibers в Ню Джърси посочва, че кашоните представляват около 50% от хартиените отпадъци, а преди десетилетие са били 20 на сто.

Хартията е лесна за рециклиране, но хората понякога оставят в неподходящите контейнери пластмаса и други опаковъчни материали, които не винаги могат да бъдат разделени и преработени. Повечето от тези материали и играчки в крайна сметка завършват в общите депа за боклук.

Някои от търговците на дребно правят опити през последните години за намаляване на отпадъците като използват по-малки кутии за опаковане. Amazon например така опакова продуктите си, че да не е нужна още една кутия за доставка. Въпреки това купувачите често казват, че кутиите са твърде големи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:27 | 06.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още