683 хил. българи са правили покупка през интернет през 2013 година, сочат предварителни данни на Националния статистически институт. Броят им се увеличава с почти 3 процентни пункта спрямо миналата година и 12,1% от хората на възраст между 16 и 74 години са пазарували онлайн през изтичащата година.
През последните години се наблюдава съществен ръст – през 2011 година например само 363 хил. души са пазарували онлайн.
Данните показват лек превес на жените – малко над 342 хил. пазаруват онлайн.
Не е изненада разпределението, че повечето покупки са направени от хората, живеещи в гъсто населени места. В големите градове достъпът до интернет е по-добър и 484 хил. души са правили поръчки на стоки онлайн.
В средно населените места само 22 хил. души са пазарували онлайн, но в същото време в слабо населените места поръчки в електронни магазини са направили почти 177 хил. души.
Малко над 68% от всички поръчки са дрехи и спортни стоки, показват данните на статистиката. На второ място (33%) са резервациите за пътувания или хотелски резервации. Онлайн се правят и покупки на билети за различни събития (22%). Една пета от поръчките са за храни, напитки и стоки за ежедневна употреба.
Най-рядко българите използват интернет за покупка на ценни книжа и въобще за финансови услуги – едва 1,6% от всички онлайн покупки. Основното притеснение тук вероятно е свързано с опазването на личните данни.
На този етап българите предпочитат да пазаруват от онлайн магазини в България – 81% от поръчките, или малко над 555 хил. От магазини от страни от ЕС са направени 336 хил. поръчки или относителен дял от 49% от всички направени поръчки. Този относителен дял е изчислен на базата на броя на хората, поръчвали онлайн през последните 12 месеца.
Данните на НСИ показват още и намаляване на броя на хората, които никога не са ползвали интернет. През 2006 година почти 71% от хората на възраст от 16 до 74 години или над 4,2 млн. души никога не бяха ползвали световната мрежа. През 2013 година техният брой е вече 2,2 млн., или 40,6% от хората в тази възрастова група.