Изпадналата във финансова криза Италия ще прикани по-настоятелно към касата мултинационални интернет компании като Google, Amazon и Yahoo. Това става ясно от представен в понеделник данъчен законопроект на намиращата се в център-ляво Демократична партия (PD), която представлява най-големият блок в коалиционното правителство.
Според проекта в бъдеще в Италия компаниите ще могат да рекламират и продават само чрез данъчно регистрирани в страната агенции. От така наречения "данък Google" се очаква да влее в държавната хазна поне 1 млрд. евро на година. „Не е приемливо онлайн бизнесът да може да облага приходите, генерирани в Италия, на по-ниски ставки в чужбина“, казва председателят на бюджетната комисия Франческо Бочиа, цитиран от Ройтерс.
Наскоро различни стратегии на редица американски компании като Apple, Google и Starbucks за намаляване на данъчната тежест в Европа предизвикаха силно възмущение. Въпреки че те инкасират милиардни приходи, често благодарение на сложни счетоводни еквилибристики плащат много ниски данъци. Те използват също така специални правила, които важат в Холандия, Ирландия и Люксембург. Вследствие на това през септември ЕС обяви, че ще разгледа по-внимателно данъчните закони в тази, а вероятно и в други страни.
В Италия вече неколкократно имаше предложения за по-решителни действия срещу мултинационалните компании. Въпреки това нито един от плановете досега не се превърна в закон. Критиците смятат, че и последният проект е зле замислен.