В последно време не спира да се говори за това как социалната мрежа Facebook печели от личните ни данни. И не само тя. Същото правят Google и LinkedIn, които продават събраната информация за нас на заинтересовани корпорации, или безобидно изпращат реклами, базирани на нашите конкретни интереси. Една калифорнийска компания обаче смята, че ние също можем да печелим, продавайки доброволно информация за личния си живот, като в замяна получаваме отстъпки от услуги или други материални облаги, пише специализираното издание Technologyreview.com.
Майкъл Фъртик е изпълнителен директор и съосновател на американския сайт Reputation.com, който смята за съвсем нормално да предлагаме данни за доходите си, например, на авиокомпании, които да ни продават самолетни билети на преференциални цени, или да ни дават точки за лоялност, които водят до нови отстъпки.
Идеята на Reputation.com е, че по този начин сами носим отговорност за това какво и на каква цена разкриваме. Поддръжниците на идеята коментират, че има логика в това сам да контролираш информацията, тъй като в момента детайлите около събирането й от организации като Facebook са твърде непрозрачни, въпреки че в Условията за използване са описани подробно.
"Движещата сила на този бизнес модел в момента е, че някой взима личната ти информация, без ти да си наясно и изрично да си го упълномощил. Още повече, че същият този някой я предоставя на неизвестни трети лица, които я ползват за бог знае какво," коментира Фъртик.
От изказването му става ясно, че той е водил преговори с различни големи компании и техните маркетингови отдели, които проявяват интерес към създаването на "сейф за потребителска информация," както се нарича новата услуга. Засега не е известно каква точно информация ще могат да продават/разменят потребителите, нито за какво ще бъде използвана тя. Ясно е само, че много авиокомпании са харесали идеята и са готови да сътрудничат.
"Всички авиокомпании, с които сме говорили, имат желание да предоставят преференциални услуги на редовните си клиенти, за да ги задържат. Те обаче срещат трудности в пресяването на хората, с което ние можем да сме им от полза," допълва Фъртик.
Сайтът Reputation.com е основан през 2006 г., след което собствениците му намират инвеститори, наляли 67 млн. долара в проекта. В момента компанията предлага продукти, които помагат на частни лица и компании да намерят информация за себе си в интернет и различни частни база данни. Срещу определено заплащане компанията може да изтрие нежелани записи от информация, което е възможно благодарение на договора, който Фъртик е сключил с някои от водещите компании, търгуващи с данни.
Съоснователят на фирмата коментира, че в момента тя има около милион клиенти, което означава, че е наличен достатъчен капацитет, за да се развие новата идея. Фъртик смята, че всичко може да започне от търговия с данни за личния адрес, навиците за пазаруване, професионалната история, както и доходите на клиентите на Reputation.com.
Факт е, че Reputation има много по-малко потребители от гигант като Facebook, но според Фъртик данните от неговите клиенти могат да бъдат по-ценни от някакви си кликове върху бутон "Харесвам" в социалната мрежа. Компанията дори разработва софтуер, откриващ конкретни части от персоналната информация на хората, което е допълнителен плюс за хората, имащи интерес към услугата.
Питър Фейдър, който е професор в бизнес университета "Уортън" в Пенсилвания и е специализирал в анализирането на информация, остава скептичен към подхода на Reputation.cpom, като според него той не предлага достатъчно, за да задоволи нуждите на потребителите и компаниите. "Въпреки че компаниите често се заблуждават, демографските и други лични данни рядко се оказват полезни," допълва още той. От изказването му става ясно, че информация за клиентско поведение е много по-важна, но компаниите вече разполагат с много от нея благодарение на добре развита комуникация с клиентите си.
Колкото до потребителите на услугата, Фейдър предвижда, че твърде малка част от тях би се съгласила активно да управлява и търгува с портфолио от собствената си информация. "Усилията, нужни за управляване на данните, ще са по-големи от ползите, които потребителите ще получат от продажбата им."
С твърденията на Фейдър не се съгласява Шейн Грийн, който е изпълнителен директор и съосновател на компанията Personal, която предлага уебсайтове и приложения за съхраняване на лична информация. В момента Personal има по-малко от милион потребители, но Грийн мисли, че броят на тези, които се интересуват от това какво се случва с информацията им, нараства постоянно.
Преди време Грийн също планирал стартирането на подобна услуга, каквато сега замислят в Reputation.com, но впоследствие плановете му се променили. Сега Грийн възнамерява да развие инфраструктура, чрез която хората да могат да обменят информацията си избирателно с компания по избор. Той сравнява услугата с начина, по който хората могат от профила си във Facebook да посетят външен сайт. По този начин всеки ще може да контролира количеството информация, което ще е достъпно за съответната компания, както и за какъв период от време.
Как да печелим пари от личните си данни
Ако Facebook може да печели от информацията ни, защо ние да не можем да направим същото, пита калифорнийска компания
13:20 | 04.08.13 г.
Снимка: Reuters
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Швейцария повиши прогнозата за растежа през следващата година след сделката със САЩ
-
Lined MH - поглед към бъдещето на интралогистиката
-
Броят на левовете в обращение намалява с близо 21% месец преди влизането в еврозоната
-
„Телематик Интерактив“ планира да изплати дивидент за девето поредно тримесечие
-
Coca-Cola води последни преговори в опит да спаси продажбата на Costa
-
Цените на храните в Европа: Къде е най-скъпо, къде е най-евтино и защо
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
-
Няма светлина в тунела: Спадът на цените на жилищата в Китай продължава и през ноември
-
Защо товарният железопътен транспорт в САЩ отделя повече емисии от въглищните централи?
-
"Булгаргаз" предлага поевтиняване на природния газ с над 3% за януари
-
Производителят на роботите Roomba обяви фалит
-
Очакванията за срив на фронта в Украйна са преждевременни, преговорите за мир продължават
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
-
Масирана атака с дронове в Русия, BlackRock ще участва във възстановяването на Украйна
-
Скритата сила на еврото може да помрачи „доброто позициониране” на ЕЦБ
-
ЕС обмисля да отложи с пет години забраната за двигатели с вътрешно горене при новите коли
-
КФН е наредила на "ДаллБогг Живот и здраве" да вдигне цените на "Гражданска отговорност"
-
Защо Русия толкова силно иска украинския регион Донбас?
-
Руската централна банка завежда арбитраж в Москва срещу Euroclear заради замразените ѝ активи
-
ЕЦБ поднови искането си към Италия да преразгледа плана за златните резерви
-
Най-богатите в света притежават три пъти богатството на по-бедната половина
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
-
Празни танкери идват на помощ в битката с корабната криза в петролния сектор
Коментари
Финанси виж още
-
Броят на левовете в обращение намалява с близо 21% месец преди влизането в еврозоната
-
Русия търси 229 млрд. долара чрез съдебен иск срещу Euroclear
6 -
Южнокорейският Kospi поведе спадовете в Азиатско-Тихоокеанския регион
-
Офертата на Tether за Ювентус сблъска новите срещу старите пари
1 -
Решенията за лихвите на водещи централни банки ще бъдат във фокуса на инвеститорите
-
Гърция изплаща предсрочно близо 5,3 млрд. евро от спасителните заеми
1


Бой в месарски магазин във Варна заради... предреждане
Дрешки, играчки, храна - с какви подаръци зарадваха кученцата от приюта в Каменар?
Туристическият сезон във Варна е застрашен
Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Тейлър: Великобритания търси опита на американските VC
Тейлър: Великобритания е много силна в AI, финтех
Малко е трудно да се строят центрове за данни
Богати европейци ще могат да вземат заеми срещу луксозни автомобили
П. Димитров: Не очаквам да бъде приет нов бюджет до юни
Пет коли, в които да инвестирате догодина
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Трамвай и автобус се удариха на "Ситняково"
Политолози: Радев трябва само да се появи на бял кон
Сашо Андреев със "Златен пояс": Новата награда е стимул
НСИ: Годишната инфлация е 5,2%, за последните 5 години – 42%
Опашки от пенсионери в първия "Магазин за хората"