В последно време не спира да се говори за това как социалната мрежа Facebook печели от личните ни данни. И не само тя. Същото правят Google и LinkedIn, които продават събраната информация за нас на заинтересовани корпорации, или безобидно изпращат реклами, базирани на нашите конкретни интереси. Една калифорнийска компания обаче смята, че ние също можем да печелим, продавайки доброволно информация за личния си живот, като в замяна получаваме отстъпки от услуги или други материални облаги, пише специализираното издание Technologyreview.com.
Майкъл Фъртик е изпълнителен директор и съосновател на американския сайт Reputation.com, който смята за съвсем нормално да предлагаме данни за доходите си, например, на авиокомпании, които да ни продават самолетни билети на преференциални цени, или да ни дават точки за лоялност, които водят до нови отстъпки.
Идеята на Reputation.com е, че по този начин сами носим отговорност за това какво и на каква цена разкриваме. Поддръжниците на идеята коментират, че има логика в това сам да контролираш информацията, тъй като в момента детайлите около събирането й от организации като Facebook са твърде непрозрачни, въпреки че в Условията за използване са описани подробно.
"Движещата сила на този бизнес модел в момента е, че някой взима личната ти информация, без ти да си наясно и изрично да си го упълномощил. Още повече, че същият този някой я предоставя на неизвестни трети лица, които я ползват за бог знае какво," коментира Фъртик.
От изказването му става ясно, че той е водил преговори с различни големи компании и техните маркетингови отдели, които проявяват интерес към създаването на "сейф за потребителска информация," както се нарича новата услуга. Засега не е известно каква точно информация ще могат да продават/разменят потребителите, нито за какво ще бъде използвана тя. Ясно е само, че много авиокомпании са харесали идеята и са готови да сътрудничат.
"Всички авиокомпании, с които сме говорили, имат желание да предоставят преференциални услуги на редовните си клиенти, за да ги задържат. Те обаче срещат трудности в пресяването на хората, с което ние можем да сме им от полза," допълва Фъртик.
Сайтът Reputation.com е основан през 2006 г., след което собствениците му намират инвеститори, наляли 67 млн. долара в проекта. В момента компанията предлага продукти, които помагат на частни лица и компании да намерят информация за себе си в интернет и различни частни база данни. Срещу определено заплащане компанията може да изтрие нежелани записи от информация, което е възможно благодарение на договора, който Фъртик е сключил с някои от водещите компании, търгуващи с данни.
Съоснователят на фирмата коментира, че в момента тя има около милион клиенти, което означава, че е наличен достатъчен капацитет, за да се развие новата идея. Фъртик смята, че всичко може да започне от търговия с данни за личния адрес, навиците за пазаруване, професионалната история, както и доходите на клиентите на Reputation.com.
Факт е, че Reputation има много по-малко потребители от гигант като Facebook, но според Фъртик данните от неговите клиенти могат да бъдат по-ценни от някакви си кликове върху бутон "Харесвам" в социалната мрежа. Компанията дори разработва софтуер, откриващ конкретни части от персоналната информация на хората, което е допълнителен плюс за хората, имащи интерес към услугата.
Питър Фейдър, който е професор в бизнес университета "Уортън" в Пенсилвания и е специализирал в анализирането на информация, остава скептичен към подхода на Reputation.cpom, като според него той не предлага достатъчно, за да задоволи нуждите на потребителите и компаниите. "Въпреки че компаниите често се заблуждават, демографските и други лични данни рядко се оказват полезни," допълва още той. От изказването му става ясно, че информация за клиентско поведение е много по-важна, но компаниите вече разполагат с много от нея благодарение на добре развита комуникация с клиентите си.
Колкото до потребителите на услугата, Фейдър предвижда, че твърде малка част от тях би се съгласила активно да управлява и търгува с портфолио от собствената си информация. "Усилията, нужни за управляване на данните, ще са по-големи от ползите, които потребителите ще получат от продажбата им."
С твърденията на Фейдър не се съгласява Шейн Грийн, който е изпълнителен директор и съосновател на компанията Personal, която предлага уебсайтове и приложения за съхраняване на лична информация. В момента Personal има по-малко от милион потребители, но Грийн мисли, че броят на тези, които се интересуват от това какво се случва с информацията им, нараства постоянно.
Преди време Грийн също планирал стартирането на подобна услуга, каквато сега замислят в Reputation.com, но впоследствие плановете му се променили. Сега Грийн възнамерява да развие инфраструктура, чрез която хората да могат да обменят информацията си избирателно с компания по избор. Той сравнява услугата с начина, по който хората могат от профила си във Facebook да посетят външен сайт. По този начин всеки ще може да контролира количеството информация, което ще е достъпно за съответната компания, както и за какъв период от време.
Как да печелим пари от личните си данни
Ако Facebook може да печели от информацията ни, защо ние да не можем да направим същото, пита калифорнийска компания
13:20 | 04.08.13 г.Снимка: Reuters
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Производството на френските ядрени централи расте до 10-годишен пик
-
MicroStrategy прибавя още биткойни с рекордна покупка за 5,4 млрд. долара
-
Приходите на „М+С хидравлик“ към края на септември се свиват с 43%
-
Електрификацията превърна Honda от пазарен лидер в изоставащ
-
Повече зелени площи и социални жилища: Как ще се промени Париж до 2035 г.?
-
Европейците имат "коз" от 300 млрд. долара, за да спечелят Тръмп за Украйна
-
Първи сателитни снимки показват, че руската ракета "Орешник" май е пропуснала целта си*
-
OMV е първият клиент на "Газпром" в ЕС, който не си плати сметката за газа
-
"Газпром" търси начин как да си получава парите за доставките на газ в Европа
-
Колко бързо поевтиняват електромобилите на вторичния пазар?
-
Знае ли нещо Бъфет за сегашния пазар, което останалите инвеститори не знаят?
-
Daimler Truck започва производство на първия си електрически камион за дълги разстояния
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Квартал във Варна е лидер у нас по най-високи средни цени на тристайните жилища
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Служебното правителство одобри промените в данъчните закони
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
Коментари
Финанси виж още
-
MicroStrategy прибавя още биткойни с рекордна покупка за 5,4 млрд. долара
-
Приходите на „М+С хидравлик“ към края на септември се свиват с 43%
-
Европейските пазари отстъпиха от двуседмичния си връх след спада на енергийния сектор
-
SOFIX напредва леко в първия работен ден за седмицата
-
Знае ли нещо Бъфет за сегашния пазар, което останалите инвеститори не знаят?
2 -
Dow започва седмицата с повишение от над 400 пункта*