Крис Георгиев е онлайн предприемач и уеб ентусиаст. Освен на уеб дизайна и социалните медии той е изцяло отдаден на Imagga – платформа, която спомага организирането и анализа на визуални колекции от снимки.
Крис е част от борда на StartUP Foundation. Фасилитира OpenCoffee - формат за неформални срещи между предприемачи и е организатор на Startup Weekend Sofia. Отявлен Apple фен и блог любител. След края на първото издание на академията за предприемачи - StartUP Academy - разговаряме с един от организаторите на курса, който се проведе във VIVACOM Art Hall. Като част от екипа на StartUP Foundation Крис ни разказва за тенденциите в развитието на предприемачеството у нас.
Как дойде идеята за създаването на StartUP Academy?
През последните няколко години заедно с екипа на StartUP Foundation участваме в различни дейности по насърчаване на предприемачеството. В един момент усетихме нуждата от образователен проект в тази сфера, особено след появата на фондовете за рисков капитал у нас. Установихме, че хората, които кандидатстват за финансиране, не са достатъчно подготвени и не познават стъпките, които трябва да извървят, за да успеят да реализират идеята си. След един разговор с колегите, просто се впуснахме в реализацията на проекта.
На какво учите хората, които се включват?
Искаме да им предадем уменията и знанията за това как да стартират собствен бизнес и как да развият проекта си до етап, в който могат да кандидатстват за финансиране във фондове за рисков капитал. Знанията, които предлагаме в академията, трудно могат да бъдат намерени на друго място, защото те са практически насочени и в крак с времето.
Да, в някои университети има кратки въвеждащи курсове по предприемачество, но определено информацията, която се преподава там, изостава с няколко години от съвременните тенденции. Там например студентите учат как да пишат бизнес план, който за Силициевата долина е вече отживелица, защото никой не разполага с времето да прочете толкова обемен текст.
В света на стартъпите идеите се представят с добра презентация, която покрива всички параметри, представляващи интерес за един инвеститор и включва добре структурирана информация какъв е продуктът и пазарът, за който е предназначен; какъв проблем разрешава; кой работи в същата сфера; какви са предизвикателствата и какво е предимството на идеята; как ще бъде достигнат целевия пазар и др. Това са и основните теми, които покриваме в StartUP Academy. Опитваме се да научим нашите студенти как да валидират идеите си, как да направят пленителна и подплатена с ясни аргументи презентация, да говорят уверено пред публика и да имат адекватни отговори на въпросите, които биха им задали потенциалните инвеститори.
Какво представляват занятията?
Доста различни, в сравнение с типичната българска класна стая. Използваме система за управление на знанията (LMS), в която предварително са обявени всички теми, общите срещи, както и проектите, по които трябва да работят студентите в академията. Периодично качваме презентации и видео материали по зададените теми като от студентите се изисква преди срещата ни да са се запознали с материала и да дойдат подготвени. Нашата цел не е да унифицираме знанията на всеки от групата, а да създадем предпоставка темите да бъдат разглеждани през индивидуалните нужди и идеи на всеки от студентите. Може би трябва да уточня, че основно предварително изискване към всеки от участвалите в пилотната програма студент бе да има собствена идея, по която да работи в процеса на обучението.
Лекторите държат ключа към успеха на всяка програма - как подбрахте лекторите за Вашата?
Постарахме се да поканим утвърдени имена в сферата на предприемачеството, като например Лора Крачунова от Boston Startup Institute, Ивайло Симов от Eleven, Ивайло Христов от Telerik, Ивелин Велев от Leancamp. Част от лекторите бяха и представители на StartUP Foundation. Целта ни беше да преценим нивото на студентите и да адаптираме в движение темите, които да бъдат застъпени в учебната програма. Установихме големи дупки в познанията на студентите по определени теми, на които ще обърнем специално внимание в следващото издание на академията.
Колко човека се включиха в пилотното издание?
След като обявихме началото на академията по време на StartUP Conference през октомври, получихме 240 заявления за участие. Нашето намерение беше да направим курс от 30 човека, но поради големия интерес решихме да дадем възможност на 64-ма да започнат академията. Условията да завършат, обаче, бяха доста затегнати – редовни посещения на всички срещи, отговорно предаване на поставените проекти, участия в предприемачески конференции.
Имахме запалени участници, които пътуваха ежеседмично от Велико Търново, Козлодуй и Варна, за да посещават нашите занятия. В крайна сметка 30 човека удържаха до край, като на финала бяха представени 12 проекта.
преди 11 години Младите хора нямат опита, но ще се научат, ако имат желанието. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години много високопарни приказки, пък накрая отличили проекти, които нямат никакво значимо финансово измерение. Да не говорим, че и двете идеи са скучни и банални. Но няма лошо нека продължават с нещата. Само не разбрах защо бизнес плановете са отживелица и как едно нещо ще го реализираш, ако не можеш да го структурираш и аргументираш писмено и процедурно? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Чудесен проект.Докато има подобни инициативи ще има надежда и за България. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Определено (y) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Браво за Академията !!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар