По този начин Франция иска да защити своята културна индустрия, която традиционно е силно насърчавана от държавата. Само филмовата индустрия е получила през миналата година повече от 749 млн. евро под формата на данъци от телевизионна реклама, платена телевизия и билети за кино. Но тези данъци не се прилагат, поне засега, по отношение на бързо растящите видео услуги в интернет или над чуждестранни доставчици, като iTunes на Apple.
Оланд вече заяви, че Франция ще се съгласи да подкрепи предложените преговори между ЕС и САЩ за ново търговско споразумение при условие, че бъде направено изключение за културата.
"Големите международни играчи, които избягват френския регламент и не отдават голямо значение на културното многообразие, придобиват нарастваща мощ. С няколко изключения, френските актьори рядко успяват да наложат своите услуги в новите канали", се казва още в доклада.
"Предстоящите търговски преговори не трябва да бъдат повод да се подложи на въпрос изключението за културата", допълва материалът. „Аудио-визуалните услуги трябва да останат изключени по абсолютен и безусловен начин от всяка либерализация. Аудио-визуалните услуги, които използват дигитални инструменти, трябва да се възползват от същите правила, като традиционните аудио-визуални услуги".
Т. нар. „ L’exception culturelle“ (Изключение за културата) бе въведено през 1980 г. от президента Франсоа Митеран, предшественик и ментор на социалиста Оланд. Това правило се радва на широка подкрепа в целия френски политически спектър. Както посочва самият Льоскур, Франция разчита на продължаване на неговата способност да защити културата от разпоредбите на Световната търговска организация и ЮНЕСКО - базираната в Париж културна организация на ООН.
Изгледите за бранша обаче не са съвсем розови. Повишаващото се потребление на интернет видео намалява приходите от реклама на телевизионните канали. През 2012 г. продуцентите са похарчили 1,07 млрд. евро за френски филми, с 5,5% по-малко, отколкото преди година, пояснява центърът за финансиране на филмите Centre National du Cinema.
В доклада се предлага също така да се премахне спорната агенция, създадена по закона Hadopi, която трябваше да работи срещу интернет пиратството от 2010 г. насам, като следи интернет потребителите за нелегална дейност, включително споделяне на файлове и свалянето им. Усилията ѝ обаче не се увенчават досега с особен успех. Тя е изпратила един милион напомнителни писма до интернет потребители. Един от случаите е довел до глоба в размер на 150 евро.