Френското правителство планира нов данък върху мобилните устройства. За тази цел вече съществуващите данъци следва да бъдат разпрострени и върху чуждестранните доставчици на видеопродукти. Франция иска да гарантира по този начин финансирането на филми, музика и литература в епохата на цифровите технологии, пише Financial Times.
Кабинетът подготвя налагането на данъка върху продажбите на всички мобилни устройства - смартфони, таблети, четци за книги и игрови конзоли, който може да е до 4% от приходите от продажби, стана ясно от 500-страничен доклад, представен в понеделник от Пиер Льоскур, бивш ръководител на телевизионния канал Canal Plus и изработен по поръчка на президента Франсоа Оланд.
Според министъра на културата Орели Филипети това вероятно ще е факт от следващата година и по този начин не само се защитава "културната идентичност" на Франция в доминирания от английския език дигитален свят. Освен това по този начин производителите на устройства ще подпомагат създателите на френско съдържание за тях.
Ако ставката е 1%, каквато възможност също има, се очаква да бъдат събрани около 86 милиона евро годишно. Вероятно обаче данъкът ще се покачи на 3-4%. Властите искат той да остане нисък, за да не се притискат продажбите и да не се стимулира черният пазар на такива устройства за достъп до интернет.
В материала се твърди още, че е напълно законно властите да се намесват, "за да коригират големите дисбаланси" в дигиталната икономика, особено чрез облагане с данъци на "онези играчи, които не използват директно съдържанието, но печелят от разпространяването му, и с приходите могат да се подпомагат създателите на това съдържание".
Новият данък ще засегне технологични гиганти като Apple и Google, коментира Ройтерс.
Това не е единствената спорна идея в доклада. Така например се предлага телеком операторите във Франция да бъдат облагани с данък върху печалбата, за да се финансира с тези средства френското кинопроизводство.
Над 80 препоръки в доклада са насочени към производители на електроника като Apple и Samsung, както и срещу основните доставчици на онлайн видео съдържание като дъщерното дружество на Google YouTube.