Най-голямата платформа за видео YouTube може да започне предлагането на платени видеоканали още през тази седмица, пише Financial Times. Според публикацията във финансовия ежедневник първоначално ще има до 50 такива канала, а цените ще започват от 1,99 долара на месец.
Още в началото на годината вицепрезидент на YouTube бе заявил, че абонаментният достъп е "изключително важен" инструмент за получаване на допълнителни приходи за авторите на клипове. Разбира се, платеният достъп ще донесе печалба не само на авторите, но и на самата онлайн услуга.
През януари онлайн медията AdAge писа за преговори между YouTube и някои продуценти, а още през 2012 г. е ставало дума за въвеждането на оригинално съдържание в платени канали. Според AdAge YouTube планира да създаде цели филмови библиотеки, канали за предаване на живо и дори портали за самопомощ.
Засега обаче не става ясно колко процента от събраните средства ще бъдат предназначени за YouTube и колко за авторите на клипове. Малко след началото на 2013 година YouTube вложи 200 млн. долара, за да осигури възможност за създаване и показване на професионален видео материал. Според анализатори платеният достъп вероятно ще успее да върне поне част от инвестицията.
Работата върху подобряване на качеството на видеото започна отдавна: още през 2011 година YouTube направи първите стъпки за достигане на тази цел - увеличаване количеството на професионалния видео материал и по този начин разреждане на некачествените клипове с котки, деца и любители-кулинари.
Пускането на платен достъп до избрани канали в YouTube ще постави онлайн услугата в конкурентни отношения с другите доставчици на комерсиални видео услуги като Netflix. По всичко изглежда обаче, че Google ще спечели надпреварата, защото част от печалбата получават и авторите на клипове.
Рекламните постъпления в YouTube и конкурентните сайтове за видео съдържание растат бързо, но остават нищожни в сравнение с телевизионната реклама. Дигиталната видео реклама ще нарасне от 2,93 млрд. долара до 4,14 млрд. долара през 2013 г., показват данни на eMarketer, но ще се равнява на едва 2,4 на сто от всички разходи за реклама.
YouTube иска да вземе лъвския пай от тези приходи, пише FT. Според Браян Уисър от Pivotal Research приходите от реклама на YouTube ще скочат от 1,3 млрд. долара през 2012 г. до 2 млрд. долара през тази година. В петък пък от Bernstein Research заявиха, че очакват приходите на онлайн услугата да надминат 15 млрд. долара до няколко години, като надминат тези на CBS или на Viacom.