Китайската платформа за онлайн търговия Alibaba се подготвя за борсовия си дебют. Компанията обаче не би искала да повтаря грешките, които Facebook направи при излизането си на борсата. Повече подробности в следващия коментар на Стивън Енгъл от Bloomerg, цитиран от Bulgaria on air.
„Имайки предвид това, което стана с Facebook, със сигурност те не биха искали да го повторят. Но това, което е важно, е че от Alibaba заявиха, че нямат конкретен график за своето IPO“.
Президентът на компанията Джак Ма наскоро сподели, че Alibaba може да стане публична в следващите пет години. Много анализатори обаче са на мнение, че това може да стане още тази година или през следващата, в зависимост от ситуацията на пазара. Някои от тях очакват пазарна оценка от 100 милиарда долара - това почти се доближава до 104-те милиарда, които постигна Facebook миналата година.
Източници, близки до компанията, твърдят че евентуалните постъпления ще бъдат използвани за обратното изкупуване на акциите, които държи Yahoo. Alibaba притежава платформи за онлайн търговия, които са основният й бизнес. Според средните оценки на експертите, общата стойност на продуктите продадени през тези сайтове миналата година, възлиза на 180 милиарда долара. Това е близо три пъти повече от оборота на Amazon.
Прогнозата е, че приходите на Alibaba ще нараснат с 59% тази година - колкото беше и прогнозата на Facebook преди тяхното IPO, така че тук отново имаме база за сравнение. Не липсват и поводи запесимизъм, както и притеснения, че това IPO може да получи сравнително хладно посрещане на пазара, подобно на Facebook. Средната прогноза на анализаторите е за пазарна оценка от 62 милиарда долара, доста под оптимистичните 100 милиарда, но това все пак е 84 пъти повече от нетната печалба за миналата година, по изчисления на Morgan Stanley.