IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пекин иска Alibaba да намали медийните си активи

Под управлението на Джак Ма компанията сформира забележително медийно портфолио, в което влизат South China Morning Post и дялове в социални медии

13:02 | 16.03.21 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Брой на вестник South China Morning Post (SCMP), излизащ в Хонконг. <em>Снимка: &nbsp;Lam Yik/Bloomberg</em></p>

Брой на вестник South China Morning Post (SCMP), излизащ в Хонконг. Снимка:  Lam Yik/Bloomberg

  Освен медиите и онлайн търговията на дребно Alibaba има и значително развлекателно подразделение, състоящо се главно от листната в Хонконг Alibaba Pictures Group Ltd. и Youku Tudou Inc., една от най-големите платформи за стрийминг на видео в Китай. Властите са осъществили преглед и на развлекателното портфолио на Alibaba, въпреки че може да не са необходими продажби в тази част от бизнеса на компанията, твърдят запознати източници.

Не е ясно дали Alibaba ще трябва да продаде всичките си медийни активи. Всеки план, който Alibaba скицира, ще се нуждае от одобрение от висшето ръководство на Китай, твърдят запознати.

През последните години сред официалните лидери на Китай растат опасенията за медийното влияние на Alibaba и за това как компанията може да е използвала своите инвестиции в новинарски и социални медии, за да прекрои правителствените политики, считани за неблагоприятни за нейния бизнес.

Тези опасения нараснаха след инцидент през май миналата година, когато десетки публикации в Weibo за предполагаемото участие на висш ръководител на Alibaba в извънбрачна връзка бяха изтрити.

Последвалото разследване от администрацията за киберпространството на Китай, интернет стража на Поднебесната империя, установи, че Alibaba е отговорен за намесата в публикациите в Weibo. От администрацията заявиха, че компанията е използвала „капитал за манипулиране на общественото мнение“. Комунистическата партия държи властта над общественото мнение на всички медийни платформи и частният сектор не трябва да играе никаква роля, твърдят висши държавни служители.

Alibaba е най-големият клиент на Weibo, като е допринесла за приходите ѝ с близо 100 милиона долара чрез рекламни и маркетингови разходи през 2019 г., показват последните налични годишни данни.

През юни интернет регулаторът публично порица Weibo за това, което нарече „намеса в онлайн комуникацията“ и я помоли да коригира ситуацията. През ноември Сю Лин, заместник-директор на централния пропаганден отдел на партията, заяви по време на публичен форум, че Китай трябва „решително да забрани разводняването на ръководството на партията в името на сближаването на [медиите], решително да се пази от рисковете от страна на капитала да манипулира общественото мнение“.

Той не назова изрично Alibaba по име по време на речта си, но използва думите, които се появиха в доклада на органа.

Продажбата на медийни активи не е непременно голям негатив за Alibaba, тъй като компанията може да се върне в по-сигурна позиция спрямо Пекин, след като се е отказала от някои неосновни активи. Това също така може да ù помогне да се отдалечи от бъдещите политически минни полета, тъй като официален Пекин държи здрава власт в медиите.

Последна актуализация: 00:49 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още