Новото нормално вече пристигна и при телевизионните предавания: носете маски, пазете дистанцията, дезинфекцирайте ръцете си. Успешните формати в Германия, като предаването на Vox „Перфектната вечеря“ осигуряват щедър фон за новата реалност 0 със стени от плексиглас на масата между кандидатите.
Коронакризата изглежда управляема в предаванията, но ситуацията изглежда различно с приходите от реклама за телевизионните компании. В четвъртък телевизионната група RTL Group, която принадлежи на медийната компания Bertelsmann, представи своите полугодишни данни - и отчете забележим срив.
През първите шест месеца на годината приходите спадат с 16,4 процента до 2,7 милиарда евро. Основната причина за понижението е липсата на рекламни резервации за второто тримесечие. Приходите на компанията между април и юни са се сринали с цели 28,3%.
„Както се очакваше, най-големият ни поток от приходи - продажбите на телевизионна реклама - рязко спадна през второто тримесечие на 2020 г., но все пак успяхме да компенсираме 50 процента от спада на продажбите“, каза в четвъртък Томас Рабе, изпълнителен директор на RTL Group и изпълнителен директор на компанията майка Bertelsmann. Той се позова на увеличението на пазарния дял и увеличаването на броя на абонатите за собствената стрийминг услуга TV Now.
Печалбата на телевизионната група също намалява: Коригираната печалба преди лихви, данъци и амортизации (Ebita) спадна драстично в рамките на една година от 538 на 258 милиона евро. По този начин печалбата на телевизионната група се топи повече от наполовина. Маржът на печалбата се понижава до 9,7 процента.
Цената на акциите спада с месеци. Преди шест месеца тя бе над 40 евро, сега е под 30 евро. След публикуването на данните за полугодието книжата, листнати в MDax, отчитат лек спад.
Прогнозите за 2020 г. като цяло са предпазливи. RTL Group очаква понижението на пазарите за телевизионна реклама да се забави през третото тримесечие на 2020 г. За периода от юли до септември телевизионната група очаква спад в приходите от телевизионна реклама от около минус десет процента в сравнение със същото тримесечие на предходната година. За сравнение: През второто тримесечие на тази година рекламният пазар се срина с около 40 процента в сравнение със същото тримесечие на предходната година.
Въпреки това налице е високо ниво на несигурност по отношение на приходите от телевизионна реклама през четвъртото тримесечие на 2020 г., поясни концернът в четвъртък. Ето защо компанията не представи прогнози за финансовата 2020 г. - освен че „продажбите и коригираната Ebita за цялата 2020 година ще бъдат значително под нивото на 2019 г. и други предходни години“.
Изпълнителният директор Рабе се позова на трудната икономическа среда. „Групата RTL реагира бързо на глобалното разпространение на коронавируса и се съсредоточи върху четири въпроса: безопасността на нашите служители, непрекъснатостта на нашия бизнес, ликвидността и управлението на разходите и паричните потоци“, каза шефът на RTL.
Същевременно той подчертава, че компанията не възнамерява да намали планираните инвестиции в стрийминг услуги въпреки трудната среда. Фокусът на компанията е върху разширяване на поточното видео. С услугата TV Now в Германия и Videoland в Холандия RTL Group в момента има 1,77 плащащи милиона абоната, което е увеличение с 45,2 процента.
Рабе се придържа към средносрочните цели на поточното предложение. Очаква се броят на абонатите да нарасне до между пет и седем милиона потребители през следващите пет години, а очакваните приходи да се увеличат до 500 милиона евро. „Очакваме TV Now и Videoland да се излязат на печалба през 2025 г.“, каза Рабе. С поточния бизнес RTL се стреми към по-голяма независимост от колебливия рекламен бизнес на телевизионните станции (RTL, Vox, N-TV, RTL2).
Телевизионната група Pro Sieben Sat 1 представи подобни лоши тримесечни данни преди няколко седмици. Приходите на базираната в Мюнхен компания спаднаха с 25 процента до 709 милиона евро между април и юни. През първото тримесечие те се покачиха с един процент въпреки първите ефекти на коронакризата. Коригираната Ebitda спадна през второто тримесечие от 213 на 23 милиона евро. Кризата означава също, че Pro Sieben Sat 1 ще свие разходите за телевизионно програмиране с 50 милиона евро, повечето от тях през втората половина на годината. Първоначално компанията искаше да направи точно обратното - да вложи още 50 милиона евро. В същото време компанията продължава да разчита на силни марки като музикалните формати „Гласът на Германия“ или „Маскираният певец“.
Консолидираният нетен резултат беше минус 52 милиона евро, така че Pro Sieben Sat 1 се срина в зоната на загубата. В конкурентната RTL Group резултатът за групата за първото полугодие също се свива, но все още тя остава на печалба - от 156 милиона евро.