IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какви точно медии купува Домусчиев?

Възможно е скоро да се стигне до конфликт на интереси, ако „Футбол про медиа“ отново спечели правата за телевизионното излъчване на Първа лига

12:17 | 22.02.19 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Кирил Домусчиев. <em>Снимка: Bloomberg TV Bulgaria</em></p>

Кирил Домусчиев. Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

През лятото на миналата година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не разреши сделката между чешкия инвестиционен фонд PPF на Петр Келнер и Modern Times Group (MTG) за 95-процентовия дял в българската Nova Broadcasting Group на стойност 185 млн. евро. Споразумението с Келнер беше подписано в началото на миналата година и предвиждаше най-богатият чех, който миналата година купи българския бизнес на Telenor, да придобие седем телевизионни канала и 19 онлайн компании с общи приходи за 2018 г. от 116,9 млн. евро. 

E, това вече е в миналото, след като КЗК с донякъде спорни аргументи забрани сделката, а съдът проточи първото гледане на казуса за май тази година, отвъд удължената крайна дата по договора за покупко-продажба. Според антимонополния орган бил налице „риск от установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари“. Причината за формулировката обаче е доста спорна - PPF Group стои зад сайта Pazaruvaj.bg, който сравнява цени на стоки от онлайн магазини.

Ситуираната в Прага корпоративна група Rockaway придоби през декември 2016 г. сравняващите цени сайтове Pazaruvaj.com, Arukereso.hu и Compari.ro от групата Naspers с финансовата подкрепа на PPF Group.  Дейността на сайтовете се припокрива с тази на две от дружествата, които влизаха в групата на Nova (eBag.bg и Trendo.bg). Точно заради това КЗК не разреши прехвърлянето на контрола. Именно решението на КЗК и на съда беше посочено от шведския концерн за причина за спирането на преговорите за сделка.

Сега обаче КЗК може би има още по-сериозни аргументи да се намеси и да не даде „зелена“ светлина за трансакцията между шведската компания Modern Times Group (MTG) и Advance Media Group.

Investor.bg не успя да се свърже с Кирил Домусчиев, cпeчeлил тъpгa зa медията чрез свързаната с брат му фирма, на мобилния му телефон. Получихме обаче изявление от Advance Media Group. 

„Инвестицията ни в „Нова Броудкастинг Груп“ е стратегическа за нашия инвестиционен холдинг. Възнамеряваме да продължим успешното развитие на медията, опирайки се на качеството и доказания професионализъм на хората и мениджърите, работещи в групата на „Нова“. Неслучайно медията е водеща в страната. Възнамеряваме да поддържаме досегашната политика на „Нова Броудкастинг Груп“ за обективна публицистика, лоялност към зрителите и партньорите, както и високо качество на съдържанието и програмите“, пояснява Георги Домусчиев, изпълнителен директор на „Адванс Пропъртис“ ООД и брат на Кирил Домусчиев. 

В началото на 2015 г. контролираната от предприемача „Футбол про медия“ спечели новия договор за телевизионните права на футболните срещи от българската Първа лига. Фирмата, която е изцяло собственост на Кирил и Георги Домусчиеви чрез  „Адванс Пропъртис“ ООД, плати 30 млн. лева за периода от пет години между 2016 и 2020 г. Първоначално „Футбол про медия“ бе обща собственост на Домусчиев и Тодор Батков, като те държаха по 50% след оттеглянето на третия съдружник - бившия собственик на ЦСКА "Титан", който в началото притежаваше 10%. Батков обаче обяви, че е продал своите 50% срещу 500 хил. лева.

През 2014 г. „Футбол про медия“ плати 5 млн. лева за телевизионните права, след което ги препродаде на ТВ7. Сега обаче мачовете се излъчват от Nova Broadcasting Group и нейните платени канали Diema Sport и Diema Sport 2.

Така въпреки че формално Домусчиев няма никаква собственост на медийния пазар, „Адванс Пропъртис“ е едноличен собственик на капитала на „Футбол Про Медия“ ЕООД. И ако след по-малко от две години „Футбол Про Медия“ отново спечели правата за футбопното първенство, ще трябва да преговаря за излъчване с медия, която е под контрола на същата компания майка. Иначе казано - може да се стигне до конфликт на интереси. 

Какво още влиза в Nova Broadcasting Group?

Става дума за бизнес за стотици милиони левове с покритие на няколко пазара – телевизии и радио, списания, онлайн медии и сайтове за търговия. 

Телевизионната част се състои от 7 програми с национално покритие и се разпространява ефирно, чрез кабелна телевизия, сателит и IPTV платформа. Става дума за:
- "Нова телевизия" - с общ политематичен профил;
- "Кино Нова" - със специализиран филмов профил;
- "Нова Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема" - със специализиран филмово-спортен профил;
- "Диема Фемили" - със специализиран филмов профил;
- "Диема Спорт" - със специализиран спортен профил;
- "Диема Спорт 2" - със специализиран спортен профил.

Nova Broadcasting Group има водещи позиции на основни пазари в областта на медийните услуги, а именно на пазара на телевизионно разпространение, където нейният дял е в границите на 30-40%, и на пазара на телевизионна реклама – около 46% за 2016 г. по данни ГАРБ и Nielsen Admosphere. Според анализ на КЗК за медийния пазар от 2018 г.  "Нова" и "БТВ медиа груп" си поделят над 95% от пазара на ТВ съдържание на база брутен рекламен бюджет. 

Втората голяма секция от бизнеса са ключови онлайн сайтове и услуги през контрола Net Info, която е най-голямата онлайн медия група в България (по данни на Gemius за началото на 2019, Investor Media Group e на второ място).

В хода на проучване КЗК уточнява, че „Нет Инфо“ АД предлага интернет реклама на общо 25 уебсайта, включващи собствени сайтове, сайтове, собственост на Nova Broadcasting Group, и партньорски сайтове, които общо покриват около 83% от населението на страната, ползващо интернет, като броят на интернет ползвателите е около 4 200 000 души.

Така групата съсредоточава мажоритарен дял от трафика на интернет потребителите на пазара, което е предпоставка за концентриране на все по-голям дял от медийните бюджети.

Сред сайтовете влизат Abv.bg (портал с едноименната електронна поща, който агрегира съдържание от останалите сайтове) и VBox7.com (най-голямата платформа в България за качване и споделяне на видеофайлове). Тук попадат и новинарските сайтове Vesti.bg и DarikNews.bg (MTG придоби мажоритарния дял от Нетинфо след сделка с "Дарик Нюз" през 2013 г.).

Към Nova Broadcasting Group принадлежат и спортният новинарски сайт Gong.bg, сайтът за финансови новини www.pariteni.bg, този за прогнозата за времето www.sinoptik.bg и женският сайт www.edna.bg. Тук попадат и сайтът за обяви за недвижими имоти Imoti.info, за обяви за автомобили carmarket.bg, за услуги за сравняване на цени (sravni.bg) и сайт за сравнение на кредитни и застрахователни услуги (fina.bg).

В началото на 2016 година Нова Броудкастинг Груп, чрез Нетинфо, придоби 51% от Grabo.bg – най-големия уебсайт за групово пазаруване в страната, и 51% от Trendo.bg, водещ онлайн магазин с подбрани маркови стоки. Като част от сделката Нетинфо придоби и мажоритарния дял в Opoznai.bg – най-големия каталог за туристически локации в България, част от Grabo.bg. От юни 2016 компанията притежава и 20% от уебсайта Broshura.bg. 

Но нека не забравяме и печатните издания. В портфолиото влиза дял от компанията "Атика Ева" - издателят на списанията "Ева", "Плейбой", Esquire и  Grazia. Според GARB пазарният дял на изданията през 2016 г. е 7 на сто. Съсобственик с 35% в дружеството е "Агенция Ева", управлявано до 2018 г. от Дидие Щосел и Милена Попова-Блъскова. „Агенция Ева“ ООД обаче е заличена от Търговския регистър на 5 октомври.

Междувременно през миналата година миксът между ТВ и онлайн рекламен бизнес под шапката на Nova Broadcasting Group стана повод за жалба до КЗК от страна на четири конкурентни онлайн медии заради съмнения за нарушение на антимонополното законодателство.

Комисията все още не се е произнесла по този казус, но междувременно изготви секторен анализ на медийния пазар.

Е, вероятно до месец КЗК ще трябва отново да се произнесе за съдбата на Nova Broadcasting Group. Залогът е висок – дали един от най-големите индустриални магнати ще придобие медийна група със значително влияние в почти всички сфери на пазара, или не. Със сигурност решението няма да е лесно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:44 | 14.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още