Рекламните инвестиции в световен мащаб ще забавят темпа си на растеж до 3,8% през 2019 г. в сравнение с ръста от 4,1% през 2018 г. Въпреки забавянето очакванията са индустрията да остане стабилна, а през 2020 г. да възстанови и ускори ръста си до 4,3%. Това показват последните данни от актуализираната прогноза на комуникационната група Dentsu Aegis Network за развитието на рекламния пазар в световен мащаб.
В България темпът на нарастване на рекламните инвестиции също спада на годишна база от от 9,1% през 2018 г. до 6,9% през 2019 г., но остава близо два пъти по-висок от глобалния.
Запазва се тенденцията дигиталните медии да са основният двигател за растеж на рекламните инвестиции, както в световен мащаб, така и у нас. Предвижда се глобално те да нараснат с 12% на годишна база и да достигнат 41% от общите рекламни инвестиции, като на два пазара – Китай и Великобритания, дигиталните медии вече заемат над 60% от общите разходи, вложени в реклама.
За България прогнозата е онлайн рекламата да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г., а делът в телевизията да достигне 53,8%. Тенденцията за постепенно и плавно преразпределение на разходите от телевизия към дигитални медии средно с процент – процент и половина на година – най-вече към онлайн видео – ще остане валиден и през 2020 г., когато дигиталните инвестиции в реклама се очаква да достигнат дял от 27%.
През 2019 г. мобилната реклама и онлайн видеото се превръщат в основните двигатели на ръста на дигиталните медии. Прогнозата сочи, че близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат доставени през мобилна реклама, а в България за втора поредна година тя ще задмине разходите за дисплей, достигайки над 46% от общите дигитални инвестиции. През 2020 г. се предвижда мобилната реклама да отхапе над 50% от онлайн разходите за реклама на пазара у нас.
Най-важните медийни тенденции
Глобалните медийни инвестиции ще достигнат 625 милиарда щатски долара, отбелязвайки ръст на годишна база от 3,8% през 2019 г.
Темпът на нарастване на разходите за реклама се очаква да се забави в сравнение с 2018 г., когато отбелязаният ръст беше 4,1%. Това е тенденция в 32 от 59-те изследвани пазара, но прогнозата е глобалният растеж отново да се ускори до 4,3% през 2020 г.
Очаква се през 2019 г. телевизията да притежава малко над една трета от глобалните рекламни разходи – най-ниският дял, отбелязван досега от началото на прогнозните изследвания на пазара през 2000 г. до днес.
Дигиталната реклама остава основната движеща сила, която определя ръста на общите рекламни инвестиции. През 2019 г. се очаква за първи път да премине бариерата от 40-процентов дял в тях.
В САЩ се предвижда разходите за дигитална реклама за първи път през 2019 г. да задминат тези за телевизия.
Мобилната реклама остава най-бързо развиващият се сектор, с прогнозен ръст на годишна база от 19,2% в глобален мащаб през 2019 г.
Прогнозира се разходите за онлайн видео реклама да нараснат с една пета през 2019 г. и да превърнат този канал в най-бързо растящата дигитална категория, задвижвана основно от нарастващия навик на потребителите да гледат онлайн видео съдържание през мобилните си устройства и увеличаващата се популярност на стрийминг услугите.
В Китай се предвижда мобилната реклама за първи път да привлече над три четвърти от дигиталните инвестиции на компаниите тази година.
Въпреки политическата несигурност около Brexit Великобритания повиши прогнозата си за ръст на рекламните разходи от 4,7% на 6,1% през 2019 г.