Мобилната реклама – право нагоре
Мобилното устройство вече се превръща в основната точка за достъп до всички дигитални услуги и съдържание. През 2018 г. 52,2% от целия световен трафик в световен мащаб е генериран от мобилни телефони (2% ръст спрямо миналата година), според Statista. Последната статистика сочи, че хората прекарват безпрецедентно много време на смартфоните си - повече от пет часа на ден, като това се дължи преди всичко на наличието и лесния достъп до висококачествено дигитално видео съдържание. Потреблението на мобилни видеоклипове нараства сред всички възрастови групи и категории. 9 от 10 потребители на социални медии предпочитат да използват търсачката на мобилното си устройство, а мобилните приложения отнемат около 70% от времето, прекарано в социалните медии. На база на тези данни мобилната реклама се предвижда да отхапе над една четвърт от общите медийни инвестиции в световен мащаб, а за България се очаква тя да достигне близо 50% от общите дигитални инвестиции през 2019 г.
Дигиталната реклама води парада
В световен мащаб разходите за дигитални медии се очаква да нараснат на годишна база с 12,6% през 2018 г. – над три пъти повече от всички останали медии взети заедно (3,9%), като основните движещи сили за това ще са онлайн видеото (+24,6%) и социалните медии (+21,6%). За България главният двигател на дигиланата реклама ще бъдат мобилната реклама, програматик закупуването и онлайн видеото.
Както вече беше прогнозирано по-рано, дигиталната реклама ще изпревари телевизията за първи път през тази година и ще привлече дял от 38,4% от общите рекламни инвестиции спрямо 35,5% дял за ТВ. У нас също за първи път дигиталните медии ще привлекат една четврът от общите медийни инвестиции на пазара. Програматик закупуването се очаква да нарасне с 23,2% през 2018 г. и 19,1% през 2019 г. благодарение на способността за консолидиране на програматик стратегии за различни устройства и формати, което продължава да дава възможност на рекламодателите за да достигнат в мащаб до най-точната си аудитория. За България инвестициите в програматик закупуване се очаква да нарасне на годишна база с +74,9% през тази и с +63,8% през 2019 г. 3
Традиционните медии се очаква да генерират спад от около -0,5% през 2018 г. и -0,4% през 2019 г. Медийните инвестиции в печатни медии ще продължат да намаляват в световен мащаб до -7,5% през 2018 спрямо 2017 г. В България този тренд също е негативен, но по-плавен в сравнение с глобалните тенденции. Радиото, външната реклама и киното ще продължат да поддържат стабилен ръст. За България радио рекламата се очаква да се увеличи с 5,1% на годишна база за 2017 г., а външната реклама – с 12,1%.
Телевизията в световен мащаб ще се върне към позитивни нива на растеж (+1,2% за 2018 г.), след като през 2017 г. отчете негативен спад от -0,7% на годишна база. Въпреки това тя остава основната медия използвана в медийния микс включително в България, където въпреки последователния спад в ръста ѝ на годишна база тя продължава да привлича над 50% от общите медийни инвестиции за реклама у нас.