На между 75 и 76 млн. лева възлиза загубата, причинена от факта, че кабелните оператори обявяват по-малък брой абонати пред държавата и партньорите си от реалния брой. Това сочи „Национално представително проучване на пазара на телевизионни и интернет услуги в България" на Ernst&Young, направено по заявка от 2016 г. на ТераПро.
Резултатите от проучването бяха представени на конференцията "3P for IP: Публично-частно партньорство за закрила на интелектуалната собственост".
Данните сочат, че 90% от проблема с липсващите абонати произлизат от сегмента с кабелната телевизия, обясни Али Пирзада от Ernst&Young.
За целите на изследването агенцията е ползвала данните от декларираното пред Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) от страна на 50-те топ оператора у нас и онова, което са посочили на уебсайтовете си. Допълнени са и данни от Евростат и Euromonitor.
Проблемът се корени в това, че има нарочно прикриване на бройката, тъй като операторите са длъжни да попълват въпросници за самооценка, в които посочват броя на абонатите си.
"Самооценката обаче не е най-добрият подход в случая", коментира председателят на КРС Росен Желязков. „Ако не се намери общ подход към проблема, ще стигнем дотам, че единственият печеливш от войната ще са гарваните".
По думите на Желязков моделът трябва да бъде изчистен, така че „да не се самоблокираме с процедури".
"Говорим и за ситуация, при която се плаща по-малко от обещаното в договора. Попълва се документ с невярно съдържание. Това обаче е престъпление, защото се лъже държавата", коментира главният изпълнителен директор на Vivacom Атанас Добрев.
Според него Националната агенция по приходите (НАП) разполага с всички инструменти на своя страна, но е необходима политическа воля за ползването на тези инструменти.
Участниците в дискусията се обединиха около идеята, че проблемните практики водят до наличието на сив пазар, чрез което се ощетяват всички играчи в индустрията.